Horner om to-stops-strategien

Red Bull-bossen forklarer hvorfor, de valgte at pitte Verstappen to gange, selvom at hollænderen var i føring.

Frankrigs Grand Prix 2021 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Simon Kraglund (sk@bmf1.dk) d. 22/6 2021 klokken 15:06

Kampen mellem Mercedes og Red Bull gider ingen ende tage.

Førstepladsen skiftede mellem de to titelkonkurrenter Hamilton og Verstappen flere gange under søndagens løb.

Både Verstappen og Hamilton fik to gode starter, men Verstappen mistede hurtigt føringen efter sving 2. Selvom han kom først ind til sving 1, så tabte han bagenden i sving 2 og blev derfor nødt til at overgive førstepladsen til Mercedes-køreren.

Men det betød ikke, at hollænderen måtte tage sig til takke med andenpladsen.

Bottas pittede som den første i top 3, som tvang Red Bull til også at pitte Verstappen.

Red Bull-køreren formåede så på overraskende vis at undercutte Hamilton, selvom at sidstnævnte var foran med tre sekunder inden undercuttet.

Dækkenes levetid var dårligere end forventet, og Red Bull mente, at de kunne vinde løbet, hvis de pittede en gang mere, da Hamilton ville have meget slidte dæk i slutningen af løbet.

Missionen lykkedes for Red Bull, da Verstappen overhalede Hamilton med to omgange tilbage.

Tidligere på sæsonen vandt Hamilton på en lignende strategi i Spanien, og Horner kalder det for ‘payback’.

“Det var stort, at vi fik Lewis og det var lidt ‘payback’ fra Barcelona tidligere på året med en halvanden omgang tilbage. Max blev presset hårdt, og han var ikke i stand til at passe på dækkene. Mercedes fortalte deres kørere, at de bare skulle fortsætte med at presse os, og vi troede, at de gik efter en to-stops-strategi,” udtaler Christian Horner ifølge motorsport.com

“Den feedback vi fik fra Verstappen var, at han ikke troede, at han ikke kunne nå til det ternede flag. Strategi-manden præsenterede nogle muligheder for mig, og han sagde, at vi ikke har noget at tabe.”

“Så vi trak i aftrækkeren - og ved at pitte Perez på den alternative strategi, så havde vi begge scenarier sikret. På det tidspunkt i løbet, var vi ikke sikker på hvilken en der ville fungere.”

Red Bull-chefen forklarer, at det var en modig beslutning.

“Det ville næsten have været nemmere, hvis Mercedes havde beholdt positionen foran os, fordi så ville vi have taget beslutningen lige meget hvad.

“Men at træffe beslutningen, når man fører, og når dækkene ser okay ud. Det var en modig beslutning, men det var den hurtigste måde for os i slutningen af løbet,” lød det fra Horner.
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Overhalinger i vente Wolff opgivende »