Siden 2018 har Ferrari haft et karakteristisk "Mission Winnow"-logo på bagvingen af deres F1-racer. Det bliver nu fjernet i forbindelse med Formel 1-løb inden for EU.
Det vil være en overdrivelse, at Mission Winnow-logoet er blevet godt modtaget blandt F1-fans. Kritikken væltede ned over kampagnen, da Ferrari præsenterede det på sin nuværende SF21-model.
Her havde loget fået en giftiggrøn farve og var placeret på motorcoveret i noget, der nærmest mindede om bræk, som en eller anden mekaniker i nattens løb havde efterladt og glemt at tørre op. (se tweet herunder)
Men hvad dækker Mission Winnow over?
Mission Winnow er en reklamekampagne fra Philip Morris International, moderselskabet for Malboro-cigaretterne, en mangeårig partner for Ferrari.
Mission Winnow-kampagnen sigter mod at øge bevidstheden om de røgfri produkter, som Philip Morris har udviklet, og hvordan virksomheden forsøger at skifte væk fra tobaksvarer til andre afhængighedsskabende produkter.
Mission Winnow-logoerne ses dog af nogle som et forsøg på at omgå reglerne for tobaksreklamer og derfor har der ved visse løb været udstedt forbud mod at benytte logoet på Ferrari-bilerne.
Vice President i Philip Morris, Riccardo Parino, har udtalt, at han er træt af "mistilliden" og "skeptisismen" mod tobaksindutrien og at producenten ikke ønsker at smide mere benzin på tobaksbålet.
Logoet på Charles Leclercs dragt erstattes af Amazon Web Services.
Copyright Ferrari
”Mission Winnow-logoet vil ikke blive vist på Scuderia Ferrari-bilerne under løb i EU, startende med det franske grandprix i weekenden,” sagde han.
”Mission Winnow respekterer alle love og regler og stræber løbende efter at finde specielle måder til at drive dialog, fri for ideologi og opbygge stærke partnerskaber, der er rodfæstet i fælles værdier."
Parino definerer dog ikke yderligere, hvad den nævnte ideologi og fælles værdier dækker over.
”Vi erkendr mistilliden og overfloden af skepsis over for vores branche. Imidlertid er vores intention ikke at skabe kontrovers omkring anvendelsen af logoet... men styrke dialogen," lød det fra tobaks-vicepræsidenten.
Således vil Mission Willow-logoet ikke være synligt på Ferraris biler i forbindelse med Frankrigs Grand Prix denne weekend. I stedet vil det blive erstattet af Amazon Web Services, der i forvejen er leverandør til Formel 1s Tv-dækning.
Foruden Ferrari benytter bliver også McLaren sponsoreret af den stærkt kritiserede tobaksindustri. Således er "A Better Tomorrow" et produkt fra British American Tobacco, som, i lighed med konkurrenten Philip Morris, ønsker at promovere hvad de kalder "sunde og risikofri" tobakserstatningsprodukter.