Det kræver stærke sponsorer, hvis job-ønskerne går i retning af et sæde Formel 1. Det er efterhånden gået op for de fleste og er utvivlsomt den væsentligeste årsag til, at en kører som Kevin Magnussen ikke længere er i F1.
Der er dog et alternativ til en storsponsor: en rig far.
På den nuværende F1-grid er der fire lysende eksempler på det sidste. Således finder vi den efterhånden meget velkendte Nikita Mazepin, hvis far er multimilliardær i gødning, men som bekendt lugter penge ikke, og sønnike sidder nu i en (næsten) amerikansk bil i russiske nationalfarver hos Haas F1.
Hvis ikke talentet rækker, gør pengene det til gengæld.
Det sidste ses også hos Williams, hvor en anden milliardærsøn sidder, Nicolas Latifi. Her er det heller ikke talentet, men en gavmild far med en åben tegnebog til brug for et konstant, finansielt hungrende britisk team.
Mazepin og Jesper Carlsen i Haas' garage
Copyright Haas F1
De to sidste milliardærsønner finder vi hos McLaren og Aston Martin. I førstnævnte team har Lando Norris, som, modsat Mazepin, har pæn succes, stort talent og verdensmesterpotentiale. Endelig er der Lance Stroll, som nærmest er 100% sikret et sæde hos Aston Martin, hvor faren, Lawrence Stroll, er ejer af Aston Martin.
Den nuværende syvdobbelte verdensmester, Lewis Hamilton, kommer til gengæld fra den helt modsatte ende af skalaen, idet mesterens far havde flere samtidige jobs for at finansiere sønnens motorsportskarriere, dengang i gokart.
Barndommen i den hårdtarbejdende famile har da også været med til at forme mesterens indstilling til unges adgang til motorsportens øverste klasse.
Lando Norris 2021
Copyright McLaren
“Formel 1 er blevet milliardærsønnernes klub,” er Hamilton citeret for at udtale i et interview med det
spanske sportsmedie AS.
Ifølge den syvdobbelte verdensmester ville situationen se noget anderledes ud, hvis han skulle starte karrieren i dag.
”Hvis jeg skulle starte forfra fra en arbejderfamilie, ville det være umuligt for mig at være her i dag, fordi de andre drenge ville have mange flere penge,” sagde Hamilton, som mener, at der er behov for at arbejde i den stik modsatte retning.
"Vi er nødt til at arbejde for at ændre det og gøre dette (F1, red.) til en tilgængelig sport, både for de rige, men også for mennesker med en mere ydmyg baggrund.”
Lewis Hamilton
Copyright BMF1
Dette synspunkt er britens teamchef hos Mercedes, Toto Wolff, enig i.
”Jeg tvivler på, at børn med en mere privilegeret baggrund altid har det let. De kæmper mod deres egne dæmoner,” indrømmer Wolff og peger på en mulig løsning på problemet.
”Vi må gøre noget for at sikre, at ‘græsrods-racing’ (fra gocart og op, red.) bliver mere overkommelig, så børn, der ikke har en stærk økonomisk baggrund, faktisk kan få succes i juniorformelserierne.”
Og Wolff har en pointe. Som det er i dag, skal de unge talenter virkelig have penge med hjemme fra, hvis de skal gøre sig håb om at komme videre. Alene deltagelse i en inter-europæisk gocart-sæson kan løbe op i 250.000 Euro, og F4 det dobbelte.
“Det er helt absurd… vi bliver nødt til at give adgang for drenge, der er interesserede i gocart, muligheder for at kæmpe med for langt mere rimelige budgetter, end nu,” lød det fra Mercedes-chefen.