Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 17/4 2021 klokken 12:04
Formel 1-feltet er rykket til Italien, hvor den berømte Imola-bane skal lægge asfalt til sæsonens andet Formel 1-løb.
Med 10 grader i luften og 20 grader på asfalten, så var der lagt op til en kølig session på Ferraris hjemmebane. Banen er med sine 4,909 km og 19 sving en højt elsket bane for mange af kørerne – nok mest i lidt varmere temperaturer.
Dækkene til weekenden er de hårde C2, medium C3 og hårde C4-dæk.
På papiret burde Red Bull være de hurtigste, men det tyder på, at de får hård kamp fra Mercedes og McLaren.
Første mand på banen, det var feltets ældste kører Kimi Räikkönen i Alfa Romeo-raceren. Han havde også banen for sig selv de første fem minutter af sessionen, indtil han fik selskab af de to Haas-racere.
Mick Schumacher lagde hårdt ud og valgte at køre på det bløde dæk med det samme.
Tracklimits var et stort diskussionsemne i Bahrain, og det virker til, at der bliver slået hårdt ned på det her på Imola. Schumacher og Räikkönen fik ihvertfald slettet deres tider i starten. Mazepin fulgte også trenden kort tid efter, men han bad teamet om at tjekke, om han faktisk var udenfor banen.
Det tog hele 12 min før Antonio Giovinazzi også var ude på banen.
Ferrari-raceren ser også stærk ud i den her weekend, hvilket også er forventeligt, med henblik på al den data de har om banen. Det er dog stadigvæk meget store skridt, som Ferrari har taget i 2021.
20 min inde i sessionen havde kun halvdelen af feltet været ude, men så kom der heftig aktivitet på banen.
De kolde temperaturer medførte også, at dækkene fik svært ved at komme op i temperatur. Det påvirker også performance, når dækkene ikke er i rette temperatur.
Latifi virkede flyvende igen den her session, og han startede med at sætte tider i den sjove ende af midterfeltet. Selv teamkammeraten er chokeret over Latifis fart. Til sidst gik det dog for stærkt og canadieren måtte en tur i barrieren efter 24 min. Det kostede en frontvinge og et rødt flag, men Williams-raceren kunne køre tilbage i pit.
Det virker alligevel til, at Williams-raceren har fundet noget seriøs speed i bilen i vinterpausen.
Der er også blevet sat nogle ordentlige ”pølse-kerbs” op til weekendens festligheder, hvilket sendte mange biler ud på en lille flyvetur, heriblandt Lewis Hamilton og Max Verstappen.
Pierre Gasly fik en stor overstyring efter 40 min, hvilket var tæt på at sende ham i væggen.
Sebastian Vettel er tidligere verdensmester, og Lance Stroll er en af feltets mest udskældte kørere, men kritikken er ved at blive skudt i sænk af Stroll, da Vettel kæmper for at følge med.
Räikkönen måtte også en tur i gruset i sving 17, da han kørte for bredt.
Feltets yngste kører, Yuki Tsunoda, var heller ikke tilfreds med Sergio Perez, da mexicaneren blokerede for Tsunoda på en flyvende omgang.
Lando Norris lignede en kort overgang feltets hurtigste mand, men det fik Verstappen hurtigt smidt en kæp i hjulet for. Dog virkede det til, at red Bulls nye mand Sergio Perez, han havde svært ved at matche farten fra teamkammeraten.
Giovinazzi havde problemer med kolde dæk, og derfor snurrede han rundt og endte i gruset. Dermed røg hjemmebaneheltens sidste mulighed for at sætte en god tid. Dog var han foran Räikkönen, hvilketvar tilfredsstillende.
Formel 1 har samlet data fra hele sessionen og sat de - på papiret - optimale sektorer sammen. Her var Verstappen hurtigste mand, efterfulgt af Hamilton 0,45 sek efter, og Norris 0,48 sek efter. Værst så det ud for Mazepin, der var et halvt sekund efter den anden Haas.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)