Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 16/4 2021 klokken 12:04
Om det skyldes udvikling af Mercedes raceren, eller om det er Imola banen, der passer dem meget bedre, vides ikke. Men Mercedes var de hurtigste i den 1. frie træning, foran Max Verstappen på P3, mens Perez i den anden Red Bull sluttede langt nede, efter han måtte udgå lidt over halvvejs inde i træningen, som følge af en punktering.
Valteri Bottas var hurtigste mand, dog blot 41 tusindedele sekund hurtigere end Hamilton på P2.
Ferrar hurtige igen
Charles Leclerc i Ferrari viste igen gode takter, da han satte sin Ferrari ind på P4, lige foran Gasly i AlphaTauri og Sainz i den anden Ferrari.
Netop Sainz, viste at han er hurtig og at han har det godt i den nye Ferrari, da han længe lå med hurtigste tid, men mod slutningen, kunne han altså ikke holde den.
Mens det gik godt for Gasly, var det mindre prangende for Yuki Tsunoda i den anden AlphaTauri, der havde en del problemer og sluttede med den langsomste tid af alle.
Haas i bunden
Ikke overraskende var det igen HAAS man fandt i bunden, hvis man ser bort fra Tsunoda, men lidt overraskende var det, at det var Mazepin der var den hurtigste af de to.
Hos Aston Martin ser det stadig ikke rigtigt godt ud for Sebastian Vettel, der har svært ved at finde sig til rette i den nye racer.
Vettel sluttede helt nede som nummer 14, mens Stroll i den anden Aston Martin, sluttede oppe som nummer 8, et halvt sekund hurtigere end tyskeren.
Den største overraskelse af alle, må være Nicolas Latifi i Williams.
Manden som vi normalt forbinder med en bundplacering, kørte 9. hurtigste tid, og var tilmed hurtigere end Russell i den anden Williams, der sluttede som nummer 11.
Hos Alpine måtte Ocon parkere sin racer på banen, efter en ringe session fra hans side, som kun var god nok til P17, mens Alonso i den anden Alpine, havde en god træning og sluttede oppe på P7.
Et hurtigt kik på de forskellige hold og køreres performance her, kunne antyde at vi kan forvente et markant anderledes billede, når anden træning bliver afviklet om nogle timer.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)