Bahrains GP: 1. Frie træning

Formel 1-feltet er tilbage i Bahrain. Det var en træning uden de helt store bemærkelsesværdige overskrifter.

Bahrains Grand Prix 2019 . Copyright Mercedes AMG

Af: Simon Kraglund (sk@bmf1.dk) d. 27/11 2020 klokken 13:11

Efter Formel 1-feltet har besøgt mange ukendte baner de seneste par uger, var de nu tilbage i Bahrain. En bane, som holdene kender særdeles godt.

Normalt plejer man at køre den første frie træning om formiddagen, men på grund af, at det er et aftenløb, så bliver den første frie træning kørt om eftermiddagen og den anden træning bliver derfor kørt om aftenen, og sådan har det været i adskillige år i Bahrain.

Og det gør så, at den anden frie træning er den mest repræsentative træning for holdene. Men det afholdte ikke holdene fra at køre en masse i fredagens første frie træning.

I denne weekend skal holdene også teste prototype-dækkene for 2021, særligt Mercedes og Ferrari testede de dæk i den første frie træning.

Lewis Hamilton dominerede den første træning, hvor han var hurtigste mand i det meste af sessionen. I den anden garage, havde Bottas store problemer med låste forhjul, som måske også er forklaringen på, hvorfor, at Hamilton næsten var et halvt sekund hurtigere end finnen.

Sergio Perez endte også på imponerende vis oppe på tredjepladsen, hvorimod Stroll var nede på niendepladsen.

Mclaren-kørerne var muligvis på forskellige programmer, da Sainz sluttede på fjerdepladsen med Norris helt som P18.

Gasly var hurtigste mand i en kort periode, men han endte med at falde tilbage på en femteplads. Kvyat i den anden Alpha Tauri-bil brokkede sig over banebegrænsningerne, hvorfor han fik slettet en tid, som ville have ført ham længere op i feltet.

Red Bull havde en anonym første træning, hvor Verstappen sluttede på sjettepladsen, en position foran Albon, men det var kun 0.008, der adskilte dem.

Ferrari brugte meget af den første frie træning på prototype-dækkene, men til sidst fik de kørt på det blødeste dæk men det rakte kun til positioner som P11&12, med Leclerc forrest. Leclerc kunne måske have kørt endnu hurtigere, da han fik en hurtig omgang blokeret af Gasly.

Robert Kubica som sad i Alfa Romeo-bilen i stedet for Raikkonen sluttede som P13 totiendedele foran Giovinazzi som endte nede på P16.

Haas-kørerne endte i en Alfa Romeo-sandwich, hvor de sluttede P14&P15 med Grosjean forrest. Grosjean havde det mest spektakulære øjeblik i dagens træning, hvor han spinnede sin Haas-racer ud i gruset, men han kom i gang igen.

Williams sluttede et sekund fra konkurrenterne med Latifi som P19 og Roy Nissany på sidstepladsen. Nissany kørte den første træning istedet for George Russell.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:29.033 + 0.000 40
2. Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:29.482 + 0.449 41
4. Carlos Sainz Jr. McLaren Formula 1 Team
P
1:30.018 + 0.985 31
5. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1:30.049 + 1.016 34
6. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:30.294 + 1.261 18
7. Alexander Albon Oracle Red Bull Racing
P
1:30.302 + 1.269 34
11. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1:30.589 + 1.556 29
12. Sebastian Vettel Scuderia Ferrari
P
1:30.628 + 1.595 24
14. Romain Grosjean Moneygram Haas F1 Team
P
1:30.832 + 1.799 28
15. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
P
1:30.854 + 1.821 29
17. Daniil Kvyat Scuderia AlphaTauri
P
1:31.020 + 1.987 37
18. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1:31.392 + 2.359 27
19. Nicholas Latifi Williams Racing
P
1:32.472 + 3.439 29
20. Roy Nissany Williams Racing
P
1:32.801 + 3.768 27
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Simon fra BMF1 Simon er stor Formel 1 fan og har fulgt sporten tæt siden 2005.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Formel 1-eksperten: BMF1 kræver Magnussen tilbage Bahrains GP: 2. Frie træning »