Mange Formel 1-fans har ventet længe på at se Tyrkiet tilbage på kalenderen – ikke mindst på grund at det berømt/berygtede sving 8, som kørerne nærmest må køre i blinde som følge af højdeforskellene på banen.
2020 skulle vise sig at byde på en uventet chance for den tyrkiske bane, men nu er glæden vendt til lettere frustration hos kørerne og Pirelli.
Årsagen er den helt nye asfaltbelægning, som er under en måned gammel, der gør banen til en skøjtebane for Formel 1-biler – hvilket var umuligt at overse, hvis man fulgte med i de frie træninger.
Tyrkiets GP 2011
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Det hjælper heller ikke, at den italienske dækleverandør Pirelli brugte den gamle ru asfalt til at vælge dækkene til løbet ud fra: Pirelli valgte de hårde dæk, som gør det hele meget værre.
Flere i F1 er frustreret, bl.a.
Lewis Hamilton: ”Det er lidt af en katastrofe.”
Hamilton fortsætter: ”Selve banen er fantastisk, så derfor forstår jeg ikke, hvorfor de bruger millioner af kroner på at lægge ny asfalt. Jeg ved godt, at asfalten har ligget der i lang tid, men måske burde de bare have rengjort den i stedet for at smide pengene ud af vinduet. Det er værre end Portimao.“
På banen i Istanbul er der flere faktorer, der spiller en afgørende rolle, og det er ikke kun den nye asfalt: Ud over at banen er glat på grund af olien fra den nye asfalt, så er det også koldt på banen, dvs. under 20 grader.
Desuden har Pirelli taget de hårdeste dæk med i bagagen til Tyrkiet. Den fine og glatte overflade sammen med de kolde temperaturer gør det nærmest umuligt at få den nødvendige varme i de hårde dæk, så de fungerer, som de skal.
Hamiltons konklusion: „De hårde dæk er ubrugelige.“
Portugals Grand Prix 2020. Lewis Hamilton med BLM mundbind
Copyright Mercedes AMG
Hamiltons holdkammerat Bottas er en lille smule mere diplomatisk: ”Jeg synes, det var sjovt, men vi er meget langt væk fra den normale kørestandard i Formel 1. Det var virkelig ekstremt.”
Bottas mener dog, at banen kommer til at forbedre sig, jo mere der bliver kørt på den i FP3 og i kvalifikationen: “Der vil være en masse lære, og det bliver rigtig svært at træffe de rigtige beslutninger til løbet, så der vil være en hel masse spørgsmålstegn.”