Formel 1 er motorsportens kongeklasse, og der er (næsten) altid garanti for god underholdning, når feltets 20 racere giver den gas på racerbanerne.
I søndags var det blevet Mugellos tur til at lægge asfalt til en af sportens (nok) mest begivenhedsrige løb. Masser af overhalinger og stribevis af ulykker sendte otte racere ud af løbet
De mange store begivenheder har selvfølgelig også sat sit præg på hele paddocken, så BMF1 har kigget nærmere på løbets begivenheder dagen derpå.
Én kører der ikke fik særlig meget ud af Ferraris løb nr. 1000, var Max Verstappen, som udgik allerede på første omgang. Red Bull-raceren havde god fart i raceren under lørdagens kvalifikation, så det var værdifulde point, han gik glip af.
Det har efterfølgende også fået Verstappen til (næsten) at smide håndklædet i ringen, og opgive tanken om at blive den yngste verdensmester nogensinde. Årsagen skal findes i, at Lewis Hamilton har 190 point, mod Verstappens 110. Så der er lang vej op til toppen.
Verstappen forklarer selv, at årsagen til uheldet på første omgang skyldes at motorproblemerne fra Monza var vendt tilbage. En kanon start og op foran Bottas, blev hurtigt byttet ud med en tur ned i midterfeltet, grundet manglende effekt fra motoren. Kampen i midterfeltet er en af de hårdeste i feltet, så derfor blev Verstappen hurtigt et offer for de andre kamphaner.
Søndagens løb var også præget af flere store uheld, som kostede både tid bag safety car og ikke mindre end to røde flag. Begge dele vakte endnu engang stor debat blandt kørerne.
Det store uheld på langsiden kostede hele fire racere og en øm hånd til Carlos Sainz jr. Ulykken kunne have haft fatale konsekvenser, hvis ikke Haloen havde været monteret på Sainz’ racer. Det viser igen, at Haloen er en grim og irriterende, men livsnødvendig, ting at have.
12 kørere fik en advarsel efter løbet for hændelsen, og besked på at disse accelerationer og nedbremsninger skal undgåes i fremtiden.
Magnussen var første mand til at blive ramt, så derfor var det naturligt at blikket først faldt på danskeren. Magnussen fortæller dog efterfølgende, at han selv var blevet “narret” til at accelerere af de forankørende, for herefter at bremse hårdt for at undgå at overhale før tid.
Største personskade viste sig at være hos Carlos Sainz, der havde slået hånden og håndleddet ved sammenstødet
Alle de involverede var chokerede over uheldet, men samtidig var kørerne og stewards også forvirrede; hvordan kunne ulykken ske?
Romain Grosjean var hurtigt over radioen og kritisere de forreste i feltet, men feltets forreste kørere siger, at de ikke gjorde noget galt. Bottas siger selv, at han overholdt reglerne og holdt en konstant hastighed frem til kontrol-linjen, hvilket han også er i sin ret til, ifølge reglerne. Hamilton støtter op om teamkammeraten, og begge kørere giver noget af skylden til Safety Car.
Årsagen skal findes i, at F1 forsøger at spice showet lidt op, ved at forsøge at slukke lyset på Safety Car senere og senere. På den måde er der færre der kører sig i position til at komme godt afsted, når løbet sættes igang ved målstregen.
Årsagen skal, ifølge Alexander Albon, findes i, at kørerne vil skabe afstand til den forankørende. Fordi man må ikke overhale før målstregen. Så ved at accelerere op til den forankørende inden målstregen, så kører man hurtigere end den forankørende og kan overhale med det samme.
Race Director Michael Masi skyder dog hurtigt beskyldningerne ned, om at der skulle være problemer med proceduren. Kørerne var blevet informeret om fredagen. Derfor ser Masi heller ikke grund til at ændre på reglerne fremadrettet.
Ferrari kørte teamets løb nr. 1000 på deres personlige testbane, hvilket vakte stor glæde blandt kørerne. Det vakte også stor glæde blandt de få tusindvis af fans, som havde fået tilladelse til at overvære begivenheden.
Ferrari-teamet var dog stadigvæk fanget i et hul, som Ferraris CEO selv udtaler det til
Motorsport.com.
Dog vil chefen ikke komme med nogle dårlige undskyldninger. Teamet vil hellere smøre ærmerne op og knokle på, så de kan komme tilbage i front af feltet. Et job som bliver sværere af de restriktioner der er på chassis og motorudvikling (for at skåne holdenes udgifter under Corona-krisen).
Løbet blev også stoppet to gange på grund af røde flag, hvilket (igen) har skabt debat om reglerne. I sidste weekend brokkede Sainz sig over Gasy, og i den her weekend er det George Russell, som mener at de røde flag kostede ham point.
Russell mener, ligesom Sainz, at det slet ikke er fair for de kørere som har taget normale pitstop, at de kan blive overhalet af kørere, som skifter uden tidstab, under de røde flag.
Hot:
- Mercedes: Det hold er ustoppelige, og det er næsten ligemeget hvad de andre finder på, så trækker teamet bare noget nyt op af hatten.
- Daniel Ricciardo: Australieren kørte et af sine livs løb, og han var ikke mange omgange fra en podieplacering og en smuttur til tatovøren med chefen.
- Halo: Den er grim, tung og irriterende at se på. MEN, den redder liv, og derfor er den hot.
Not:
- Dækskifte: Det er ikke fair og det ødelægger løbet, at kørere kan få gratis pitstop under pauserne ved de røde flag.
- Lawrence Stroll: Forståeligt at teamet vil have en firedobbelt verdensmester, men man smider ikke en kører ud på den måde som de gjorde. Slet ikke når Perez har gjort så meget for teamet i hele syv sæsoner.