Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 12/9 2020 klokken 13:09
Formel 1-karavanen er godt igang med sin anden løbsweekend i Italien, hvor Ferraris egen hjemmebane, Mugello, lægger asfalt til weekendens festligheder.
En bane der med sine 5,245 km, er yderst populær blandt kørerne for sine 15 hurtige sving. Derfor kræver det også fuld gas fra motoren i 46,9 % af omgangen, og masser af downforce.
Med 27 grader i luften og 39 grader på asfalten, var det en smuk og solrig session i naturskønne omgivelser på Mugello.
Selvom F1-kørerne er toptrænede atleter, så oplever flere af kørerne nakkeproblemer efter gårsdagens to træninger, hvilket igen bevidner hvor stærkt det går på Mugello.
Dækkene til weekenden er de tre hårdeste compounds fra Pirelli: hårdt C1, medium C2 og blødt C3.
Sessionen starter langsomt ud med en håndfuld kørere, som kørte en installationsomgang. Herefter kørte Bottas ud og havde banen for sig selv i 8 minutters tid. Herefter var der stille på banen i 10 min, før de to Alfa Romeo’er kom ud på banen.
Faktisk gik der 20 minutter før halvdelen af feltet var ude på banen.
Alexander Albon meddelte over radioen, at der var ‘misfire’ fra motoren (udsæt). Albon endte også næsten et helt sekund bag Verstappen, og endda bag lillesøster-teamet med Gasly bag rattet.
Max Verstappen havde endnu en hurtig session i sin Red Bull, hvor han er med helt oppe i den sjove ende med Mercedes-racerne.
Romain Grosjean oplevede endnu engang problemer med trafik på banen. Derfor kastede franskmanden igen håndtegn og lavede en meget tæt demonstrativ forbikørsel, for at vise sin utilfredshed med en anden kører.
Men umiddelbart fornuftig kørsel fra de to Haas, som forhåbentlig har fundet det ekstra gear de skal bruge, som kan bringe dem tættere på pointene.
Sainz havde problemer med at dreje på rattet. Radiomeldingen meldte ikke noget om problemet skyldes rattet satte sig fast, eller om servostyringen ikke virkede nok.
George Russell havde problemer med bilen, så han var eneste mand der ikke kom ud på banen. Derfor måtte englænderen pænt se på fra sidelinjen, sammen med teamets nye ejere og ledelse.
Med 17 min tilbage begyndte alle de sjove omgange ude på banen, med Pirellis blødeste compound, og straks sætter Bottas en 1:16.530 tid.
De fleste fik nok kaffen galt i halsen, da Kimi Räikkönen fik sat sjette bedste tid. Det var selvfølgelig ikke et resultat der holdt, men positivt at Ferrari-motoren begynder at følge med resten af feltet.
Pierre Gasly missede svinget, og måtte en tur i gruset. Et mindre problem for Gasly, som kunne køre tilbage på banen og i pit, uden at have påført skader på raceren. Gasly fik dog sat en omgang sammen senere, og sluttede helt oppe på en femteplads.
Racing Point havde også en god session, hvor de igen beviste at de har en af feltets hurtigste biler. Mest overraskende var det, at Stroll var på fjerdepladsen 2/10 sek foran Perez på sjettepladsen. Årsagen kan findes i, at Stroll har fået fabrikkens nyeste dele på sin racer.
Du kan se den samlede tabel over tredje frie træning her:
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)