Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 17/7 2020 klokken 16:07
Dagens 2. træning startede med regn, hvilket betød at der ikke var mange ude på banen i det første stykke tid.
Efter en lille halv time, tiltog regnen, hvilket betød at der blev helt stille i et godt stykke tid, men med omkring 40 minutter igen, stoppede regnen næsten, hvilket efterlod en meget våd bane, men en bane der tørrede stille og roligt op.
Det betød så, at der igen kom biler på banen, hvilket igen hjalp banen med at tørre mere op.
Efter en times træning, var der fortsat kun 8 kørere der havde valgt at sætte en tid, da man havde et større ønske om at spare dæk, end at lære en våd bane at kende.
Mens Romain Grosjean følte sig frem på den våde bane, viste Sebastian Vettel, at han og Ferrari kan finde ud af at kører i regnvejr, da han satte en tid der var næsten 2 sekunder hurtigere end Lance Stroll's hidtil bedste tid.
Men i takt med, at banen tørrede op, begyndte der at komme kom der flere ud på banen og tiderne begyndte at falde.
Der skulle dog gå næsten 10 minutter inden der var en der kom tæt på Vettels tid, hvilket var Valteri Bottas i Mercedes. Det var med til at understrege, at Vettels tid, faktisk var ret god.
På dette tidspunkt, var Vettel mere end 3 sekunder hurtigere end Leclerc i den anden Ferrari, der slet ikke kunne finde grip på banen.
Carlos Sainz i McLaren, viste også tidligt, at han gerne ville være med fremme. En hurtigste 1. sektor blev dog ikke fuldt op af to mere, men ganske gode var de, hvilket sendte ham op på P3, dog mere end et sekund langsommere end Vettel.
Mens Grosjean var ude og prøve regne, relativt tidligt, så det anderledes ud med Kevin, der med 15 minutter igen, ikke havde sat en tid.
Carlos Sainz prøvede en tur på Intermedia dæk, men måtte konstatere, efter en enkelt omgang, at det var banen slet ikke klar til.
Meget overraskende, valgte Red Bull at holde deres biler inde, især når man tænker på at deres bil, nok er en af de bedste i regnvejr.
Vettel prøvede også Ferrarien af på Intermedia, hvilket fungerende mankant bedre for ham, end de andre vi så prøve med dækket, dog var han 1,7 sekund langsommere med intermedia dækkene, end med full-wet.
Leclerc, med samme set up, var lysår efter Vettel, hvilket i dette tilfælde betyder 4 sekunder.
Lance Stroll, der længe havde den hurtigste tid på full wet, meldte tilbage over radioen, at han slet ikke kunne finde grep på Intermedia dækket. det betød at han valgte at liste tilbage til garagen.
Med 6 minutter tilbage, sendte HAAS endeligt Kevin Magnussen på bnen. Det var med de grønne Intermedia dæk, hvilket næppe var det hurtigste dæk på dette tidspunkt.
Radio fra Gasly: "Det lugter som om at der er noget der brænder i min bil."
Der var dog ingen tegn på at det passede, når vi så bilen udefra. Bilen kom direkte ind i garagen.
Grosjean fik lidt gang i HAAS raceren og kom op på en 7. plads, mens Kevin blot fik en installationsomgang og dermed ikke blev noteret for en tid.
Faktisk var der hele 8 kørere, der med 2 minutter igen, ikke havde sat en tid.
Verstappen slutter hele træningen af, ved at vise at han ikke er bange for at kører i regn, men at Red Bull slet ikke er så hurtige som ventet.
Ingen kunne dog røre Vettels hurtigste tid, der blev sat på en meget våd bane. End ikke ham selv.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)