Singepores GP - 2. træning: Hamilton hurtigst

Med kun 0,184 sekund foran Max Verstappen satte Lewis Hamilton hurtigste omgangstid under fredagens 2. træning på bybanen i Singapore. Haas sluttede i modsatte ende af statistikken.

Singapores Grand Prix 2018 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 20/9 2019 klokken 18:09

Allerede tidligt i fredagens 2. træning var det Lewis Hamilton, Mercedes AMG, der satte højden på overliggeren på bybanen i Singapore. Tiden, 1.39.991, blev sat på mediumdækket.

Derefter satte Mercedes bilen i kvalifikationstrim, hvormed verdensmesteren forbedrede sin til 1.38,773 sek. på softdæk, 0,184 sekund foran Max Verstappen i Red Bull.

Sebastian Vettel i Ferrari sluttede på P3 8/10 sekund efter.

Valtteri Bottas sluttede på P4, men med til historien hører, at Mercedes havde valgt at sætte sine biler på forskellige strategier og Bottas sluttede sessionen med et 'long run' på mediumdæk. Hamilton gjorde senere det samme på softdækket.

Singapores Grand Prix 2018. Mercedes på Singapore Street CircuitMercedes på Singapore Street Circuit
Copyright Mercedes AMG


Alexander Albon fik mulighed for at stifte et nærmere bekendtskab med barrieren i sving 10, hvor han mistede frontvingen efter en bremsefejl.

Charles Leclerc i den anden Ferrari, som i 1. træning havde hygget sig med et gearkasseproblem, kunne ikke matche sin tyske teamkammerat og sluttede på P5. Monegaskeren brokkede sig dog over at hans omgange blev kompromitteret af langsommere konkurrenter.

Således mente Vettel, at Kevin Magnussen i Haas måtte være faldet i søvn. Måske er eksverdensmesteren uvidende om, at Haas bare ikke er hurtigere.

De to McLaren-biler blev splittet af en jobsøgende tysker ved navn Nico Hülkenberg, som kilede sin Renault ind på P7 bag Carlos Sainz men foran Lando Norris i den anden McLaren.

Pierre Gasly, Toro Rosso, kunne glæde sig over for en gangs skyld at være hurtigere end teamkammeraten Daniil Kvyat og sluttede dermed på P10.

Singapores Grand Prix 2018. Sebastian VettelSebastian Vettel sluttede på P3..
Copyright Ferrari


Daniel Ricciardo sluttede på P12, mens Sergio Perez tog sig af den næste plads.

Undervejs brokkede mexicaneren sig heftigt over Kevin Magnussen, som han mente uretmæssigt havde presset sig ind på Racing Point-racerens højre side i et overhalingsforsøg i den sidste chikane, hvor Haas-raceren med gnister omkring højre baghjul medtog prøver af bemalingen på barrieren. Sagen efterforskes af stewards.

Antonio Giovinazzi fik også en ganske uvant rolle, da han for en gangs skyld med P15 sluttede foran erfarne Kimi Räikkönen.

Romain Grosjean og Kevin Magnussen havde ikke en god dag, da de to Haas-racere måtte se sig selv kæmpe med Williams bagest i feltet, hvor Grosjean hjemtog P17 ca. 2,6 sekund efter Hamilton. George Russel i Williams tog P18 tæt fulgt af Magnussen på P19 og Robert Kubica som den vante agterlanterne.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:38.773 + 0.000 29
2. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:38.957 + 0.184 29
3. Sebastian Vettel Scuderia Ferrari
P
1:39.591 + 0.818 31
4. Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:39.894 + 1.121 30
5. Alexander Albon Oracle Red Bull Racing
P
1:39.943 + 1.170 30
6. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1:40.018 + 1.245 31
7. Carlos Sainz Jr. McLaren Formula 1 Team
P
1:40.145 + 1.372 33
9. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1:40.361 + 1.588 35
17. Romain Grosjean Moneygram Haas F1 Team
P
1:41.392 + 2.619 26
18. George Russell Williams Racing
P
1:41.445 + 2.672 35
19. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
P
1:41.564 + 2.791 30
20. Robert Kubica Williams Racing
P
1:42.177 + 3.404 35
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Singapores GP: 1. Frie træning - Verstappen hurtig Reprimande til Perez efter blok over Magnussen »