• Forside

Kvalifikation - Renault tager første række

Kvalifikation fra Kinas Grand Prix er forbi og blev vundet af Fernando Alonso efterfulgt af Giancarlo Fisichella, Rubens Barrichello, Jenson Button, Kimi Räikkönen og Michael Schumacher. Læs her vores LIVE rapport fra kvalifikationen.

Af: Tomas Hansen (th@bmf1.dk) d. 30/9 2006 klokken 07:09

Velkommen til dagens kvalifikation fra Kina.

Det regner i Kina, temperaturen er sølle 23 grader og det samme er banetemperaturen. Det kan blive en forrygende spændende kvalifikation. Hvem kommer til at gå sejrigt ud af denne våde kvalifikation?

Uanset hvor godt det måtte gå, skal både Felipe Massa og Takuma Sato starte med en 10 placerings straf, begge har skiftet deres motor i denne weekend.

Banen er erklæret "wet" og 1. session er startet. I modsætning til andre kvalifikationer, kører så godt som alle ud fra starten. Det er meget få data teamene har om en våd kinesisk bane.

Det ser ud til at en del af kørerne starter på regulære regnvejrsdæk.


Fernando Alonso, Renault R25, krydser mållinjen som den første under Kinas Grand Prix 2005

De 2 eneste biler der ikke er på banen, er de 2 Ferrarier, der stadig holder i pitten, uden hjul monteret og ser ud til at lurepasse. Køres der et tørt spor eller skal man ud på regnvejrsdæk?

Med 10 minutter igen, er Fernando Alonso den hurtigste, foran Giancarlo Fisichella. Michael Schumacher kører ud og sætter sin første tid.

Button og Barrichello beviser at intermediate-dæk er et forkert valg. Begge spinner rundt, men kan fortsætte.

Med 5 minutter igen, der er følgende 6 på dumpeplaceringer: Yamamoto, R. Schumacher, Sato, Monteiro, Trulli og Webber.

Monteiro parkerer sin bil og er dermed sikker på at være en af de 6, som sorteres fra efter 1. omgang. Vi må håbe det kommer til at gå bedre næste år, hvor Spyker F1 skal køre med Ferrari kundemotorer.

Der er rødt flag, på grund af Monteiros parkering.

Med 3:09 min. tilbage af 1. session vil der være tid nok til en opvarmningsomgang og tællende omgang.

Yamamoto, Sato, Albers, Trulli og Ralf Schumacher indtager de 5 pladser som vil gøre Monteiro følgeskab. Skulle de 2 Toyotaer ryge ud efter 1. session, vil det være ren katastrofe.

Og katastrofen indtraf - både Trulli og Schumacher er ude efter 1. omgang.

Ude er Trulli, R. Schumacher, Monteiro, Albers, Sato og Yamamoto.

Om 5 minutter fortsætter vi med 2. omgang af kvalifikationen.


Jarno Trulli i aktion under Kinas Grand Prix 2005

2. session er i gang, 5 minutter er gået og der begynder at tikke tider ind. Pt. er de 2 Ferrarier hurtigst, Räikkönen og de 2 Renaulter har endnu ikke været på banen.

5 minutter igen, følgende seks er ude: Alonso, Rosberg, Doornboss, Fisichella, Räikkönen og Speed.

Efter 2. session er følgende 6 ude: Rosberg, Coulthard, Webber, Speed, Massa og Webber. Michael Schumacher kniber sig med som nummer 9. Bridgestone har det UTROLIGT svært i regnen.

Bedste mand er Alonoso foran Fisichella. Det lader til at banen er ved at tørre op.

Så gøres der klar til den obligatoriske brændstofafbrænding, der samtidigt kan gavne Ferrari, i tilfælde af der køres et tørt spor.


Michael Schumacher, Kina 2005

McLarens stabilitetsproblemer fortsætter. Endnu et sidespejl falder af, og denne gang er det Räikkönens højre.

5 minutter igen: Alonso, Fisichella og Heidfeld.

Som eneste Bridgestone kører er det tydeligt at Schumacher ikke kan få fart i bilen, nede som nummer 8 og uden den store udsigt til at få pole kæmpes der med at få bid i regnvejrsdækkene.

Alonso sætter sig på pole, Schumacher ser ud til at redde sig en 6. plads.

De første seks placeringer bliver: Alonso, Fisichella, Barrichello, Button, Räikkönen og Schumacher.

Men alt afhænger af vejret i morgen - luften over Shanghai vil være tyk af bønner natten over. Michelinteams beder om regn i morgen og Bridgestone beder om tørt vejr.

Følg med igen i morgen, når vi tager os af selve løbet.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
5. Kimi Räikkönen McLaren Formula 1 Team
P
1:45.754 22
6. Michael Schumacher Scuderia Ferrari
P
1:45.775 24
7. Pedro De La Rosa McLaren Formula 1 Team
P
1:45.877 23
10. Robert Doornbos Oracle Red Bull Racing
P
1:48.021 24
12. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
1:45.968 15
13. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1:45.970 15
15. Mark Webber Williams Racing
P
1:46.413 18
16. Nico Rosberg Williams Racing
P
1:47.419 18
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)