Det var utvivlsomt årets F1-nyhed, da Fernando Alonso og McLarens nye CEO, Zak Brown, i en fælles video i går annoncerede, at spanieren lige springer Monacos Grnad Prix over for at tage et smut til USA og køre årets Indy ”Brickyard” 500 i Indianapolis.
På spørgsmålet, om tidligere McLaren CEO, Ron Dennis, var gået med til den aftale, svarer Alonso meget klart.
”Det tror jeg ikke.”
"Jeg sagde NEJ"
Copyright Allan Haslund
Og derefter kom Alonso med en slet skjult finte til Dennis og for den sags skyld til andre tidligere chefer.
”Zak er en mand med meget større visioner end andre teamchefer eller chefer, jeg har haft.”
”Han ser helt anderledes på motorsport. Han ser McLaren som noget større og ikke kun koncentreret om F1. Han er en ’true racer’, så det er skønt, at McLaren-Honda har fået Zak om bord sidste år.”
Men ville den dobbelte verdensmester været taget over Atlanten, hvis han kæmpede med om F1-verdensmesterkabet?
”Hvis bilen var konkurrencedygtig, og hvis vi havde 43 point som de andre gutter (de førende i mesterskabet, red.), så kan du ikke tåle at miste 25 mulige point i et løb,” indrømmede Alonso.
”Situationen ville være anderledes, hvis vi var konkurrencedygtige.”
På vej ind i garagen. En alt for kendt situation for McLaren-Honda. Her fra Kinas Grand Prix 2017.
Copyright McLaren
Selv om F1 er spanierens største prioritet, var et positivt pres fra Zak Brown med til at øge lysten til Indy 500 men bestemt også et andet kendt motorløb.
”Fordi Zak er amerikaner, pressede han på for Indy 500, og Eric (Boullier, red.) pressede på for at køre Le Mans. Det var meget attraktivt, at partnerskabet McLaren-Honda gjorde det muligt at køre Indy 500.”
Alonsos prioritet er dog stadig klar.
”Le Mans vil jeg prøve, og gerne så snart som muligt. Jeg ved ikke om det bliver i år eller et af de følgende år.”
”Men min prioritet er F1. Hvis jeg kan køre andre serier samtidig med F1, som i år, vil det være godt.”
”Hvis ikke, så bliver det F1,” lød det fra Alonso.