Canadas GP: Dagen derpå

Lettere forsinket får I nu dagen derpå klummen oven på et begivenhedsrigt løb i Canada, hvor Mercedes banden, Ferraris taktik, Renault problemer og Pirellis dæk er de fire emner som skal vendes.

Nico Rosberg og Lewis Hamilton . Copyright Mercedes AMG

Af: Kim Kristensen (kk@bmf1.dk) d. 14/6 2016 klokken 11:06

Så er det blevet dagen derpå tid igen, eller ja den er faktisk over dagen derpå tid, men et plusligt angreb af noget sygdom gjorde at undertegnet ikke kunne skrive dagen derpå klummen i går. I dag har jeg det dog en lille smule bedre, så nu forsøger jeg at få den skrevet. I må dog lige bære over med mig, hvis der er flere fejl end der plejer.

Når men nu til sagen Canadas Grand Prix blev som bekendt kørt i søndags og det var et forholdsvis dramatisk løb, hvor der var alt fra sammenstød mellem holdkammerater til taktiker som nogen måske mener var håbløse. Derfor er der en masse der kan tages fat på i denne dagen derpå klumme, jeg har som altid valgt fire emner ud, som jeg mener var med til at lave overskriften til dette års canadiske grand prix.

Da dette er en klumme skal det som altid lige nævnes at skribentens holdning vil og kan komme til udtryk og I er naturligvis velkommen til at debattere klummen nede i kommentarfeltet, hvis bare det foregår i en ordentlig tone.

Mercedes duel i første sving

Lewis Hamilton og Nico Rosberg
Copyright Mercedes AMG GP


Det første emne der skal vendes er episoden i første sving mellem de to Mercedes-kørere Nico Rosberg og Lewis Hamilton, hvor briten endnu en gang pressede tyskeren af banen som man efterhånden har set et par gange før. Det er dog et senarie som undertegnet bliver mere og mere sur og indebrændt over at skulle opleve igen og igen, fordi sådan gør man altså ikke ved en holdkammerat på første omgang.

I min verden er det Hamilton har gang i, det rene mobning og spillen med musklerne og det er aldrig i orden, ikke med mindre begge parter er lige gode om det og Nico Rosberg er sjældent med til de ting. Under normale omstændigheder virker det til tyskeren er den flinke dreng og flytter sig, så verdensmesteren kan få plads og begge Mercedes-racere altså kan fortsætte uden at udgå. Sådan er det 99% af gangene, men der var jo lige den episode i det spanske grand prix, hvor de to sølvpile endte op ude i gruset fordi ingen af dem gav hinanden plads.

Nico Rosberg og Lewis Hamilton i gruset
Copyright Mercedes AMG GP


Episoden i Spanien var naturligvis skidt når man ser på den med Mercedes øjne, men det er nu en gang sådan det burde være, når to kørere kæmper så hårdt som de herre Rosberg og Hamilton gør. Vil Mercedes lade den britiske verdensmester køre og være klassens slemme dreng som presser sin holdkammerat af banen, så er Mercedes også nødt til at være indforstået med at Nico Rosberg skal give igen af samme skuffe. Det er dog ikke kun Mercedes som skal indse det, fordi tyske-finske Rosberg er også nødt til det.

Nico bliver nemlig nødt til at give Lewis tilbage af samme skuffe, hvilket han muligvis er ved at blive klar over. Efter løbet i søndags udtalte han vist noget med, at en anden gang skal han sørge for at det bliver ham som kommer bedst ud af sådan en situation, så han ikke mister flere point til Hamilton pga. hård kørsel fra den tre dobbelte verdensmester. Her fra kan jeg kun sige, at ja kære Nico du skal give ham igen også selvom det så ender med flere gentagelser af det som skete i Spanien.

Ferraris strategi.

Ferraris pitvæg
Copyright Ferrari Media


Sebastian Vettel skød frem som lyn og torden og lå nummer et, da feltet kørte igennem første sving i Canada. Den føring holde tyskeren ind til Ferrari valgte at trække ham tidligt i pit, så man måske kunne snyde Mercedes, hvis sølvpilene også skulle have to stops. Det skulle de dog ikke, så derfor kunne Lewis Hamilton krones som vinder af det canadiske grand prix foran Vettel.

Det faktum at Ferrari ikke vandt grundet den gode start har nu fået en masse folk til at kritisere strategien, men er det nu også helt fair? Lewis Hamilton var jo begyndt at hente ind på Vettel, da Ferrari trækker tyskeren ind, så mon ikke briten havde vundet alligevel, hvis Maranello-drengene havde valgt at holde tyskeren på banen og ikke trække ham i pit.

Sebastian Vettel
Copyright Ferrari Media


Det tror jeg han havde, så i min verden var det friskt gjort af Ferrari, at de forsøgte sig med en anderledes strategi, fordi det kunne lige så godt have været den rigtige vej at gå. Ferrari handlede jo også ud fra de anvisninger man havde fået fra Pirelli om, hvor lang tid dækkene kunne holde. Hvis man alligevel skal se lidt negativt på det Ferrari fik lavet, så var det måske dumt at have begge bilerne på den samme strategi. Det havde nok været smartest, hvis man måske havde trukket Vettel ind og behold Kimi Räikkönen ude.

Havde man behold finnen ude kunne han måske have lavet et bedre resultat, hvilket ville have været godt for konstruktørmesterskabet. Men udover det synes jeg ikke de lavede en fejl og jeg kan sagtens forstå meningen med den strategi med at trække i hvert fald Vettel i pit tidligt. Man kan så diskutere om han skulle have haft soft dækket på med det samme, men havde de givet ham det på, så var det nok bare revet i småstykker mod slutningen.

Renaults problemer

Renault hospitality
Copyright Renault Sport


Det tredje emne som skal vendes er et som ligger os danskere nært, nemlig Renault teamet med Kevin Magnussen og Jolyon Palmer. Det køre bare ikke for de gule racere og det er snart pinligt at se på, fordi det er som om det bare bliver værre og værre og at de begynder at lave dummere og dummere ting. I starten af sæsonen havde man en følelse af at teamet gjorde hvad de kunne, Kevin Magnussen fik det optimale ud af bilen og Jolyon Palmer var ikke god nok til Formel 1.

Nu er vi syv løb henne i sæsonen og den følelse undertegnet sidder med er, at Renault ikke udvikler de ting de har behov for. Ja de opdatere motorerne og sådan noget, men ind til videre har det ikke vist sig at give den store effekt hos selve fabriksteamet, men det har det til gengæld hos Red Bull-Racing. Derfor burde Renault bruge mere tid på at udvikle deres chassis, fordi det de har er tydeligvis ikke godt nok. Får de et bedre chassis vil de også kunne få lige så meget ud af deres motor, som man kan se Red Bull gør

Renault ny bemaling 2016
Copyright Renault F1


Udover den fejl fra teamets side, så skal de to kørere også til at stramme sig an. Jolyon Palmer virker ikke til at have det som skal til for at kunne være med til at udvikle en bil på det her niveau, hvilket måske også er derfor en kører som Felipe Massa er blevet rygtet til Renault fra og med næste sæson. Briten er dog ikke den eneste som skal stramme sig an, det skal vores egen Kevin Magnussen altså også.

Kmag har godt nok hentet teamets eneste top ti placering i år, men udover det så har det ikke været alt for overbevisende. Ja Kevin har været ramt af uheld og underlige kendelser, men han har så også lavet kæmpe fejl som eksempelvis uheldet under tredje træning i Canada. Det er fejl som ikke må ske og slet ikke når teamet er i så store problemer som de er. Derfor skal Renault teamet til at hanke op i sig selv på alle punkter, ellers kan de se frem til at kæmpe med Sauber og Manor i lang tid endnu.

Pirellis dæk

Pirelli brugte dæk
Copyright Allan Haslund


Der er blevet sagt og skrevet meget om Pirelli og deres dæk siden de kom ind i Formel 1-feltet. Det meste har været kritik og meget af det har været okay at kritisere, men der har også været ting, hvor de har fået skyld for noget som de ikke skal have skyld for. Siden løbet i søndags har jeg dog tænkt over et kritisk punkt omkring Pirelli, som jeg mener de selv skal tage alt skylden for, nemlig det faktum at de tilsyneladende ikke kan finde ud af, hvor lang tid deres dæk kan holde.

Når en kører eller et team får besked på at de dæk de har kan holde X antal omgange, så nytter det ikke rigtig noget at dækket kan holde mellem 10 og 15 omgange mere, fordi så har man intet man kan ligge en taktik ud fra. Kan teamene ikke regne med de informationer de får fra Pirelli kan det i værste fald ødelægge deres løb, som det et eller andet sted skete for Ferrari i søndags og det er ikke fair i mine øjne.

Pirelli
Copyright Pirelli


Det kan naturligvis også have modsatte effekt, ved at det giver en sejrs chance til dem som tør blive ude på et dæk i rigtig lang tid, men det kan også give nogle farlige situationer. Pirellis dæk har jo også et ryg for at når de først bliver dårlige, så bliver de rigtig dårlige og det går stærkt. Derfor kan man ende med at have kørere på banen som ikke har noget greb, eller at dækkene eksplodere og smider dæk-rester over hele banen, hvilket også kan skabe nogle farlige situationer.

Derfor må den eneste løsning være, at Pirelli får styr på deres dæk og rent faktisk finder ud af, hvor længe de kan holde. Det burde man som minimum kunne forlange af en dækleverandør som har ene ret til Formel 1 og dermed arbejder med nogle af verdens bedste kørere.

Og med den kommentar er denne dagen derpå klumme slut.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Rosberg tæt på at løbe tør Radio Ga Ga fra Canadas Grand Prix »