Nico Rosberg, som vandt de sidste tre løb i 2015-sæsonen, startede hvor han sluttede, idet han vandt sæsonåbningen i Melbourne med hele otte sekunder foran teamkammeraten Lewis Hamilton. Sebastian Vettel, Ferrari sluttede som treer.
Løbet vil dog mest blive husket for en Fernando Alonso, der blev hovedrolleindehaver i et af de mest dramatiske crashes i de seneste mange års F1-grand prixer. Uheldet skete, da spanieren ville passere Esteban Gutierrez, som bremsede tidligere ned før et sving, end Alonso havde forventet, hvormed eksverdensmesterens McLaren ramte Haas-raceren hårdt bagest til venstre.
Sammenstødet flåede højre forhjulsophæng af på McLaren-raceren og spanieren var ufrivillig passager på en vild, rullende flyvetur, som sendte ham direkte ind i dækbarrieren i afkørselsområdet. Raceren lignede noget, som en skrothandler netop havde halet ud af metalpressen, men heldigvis kunne man 10 sekunder efter se en Alonso, som vristede sig fri af vraget, der nu lå med bunden i vejret op ad dækbarrieren.
Nico Rosberg
Copyright Daimler Benz
”Vi kan virkelig takke FIA for den sikkerhed, der er indført i Formel 1,” udtalte Alonso efterfølgende til de ventende journalister.
Herfra kan vi kan kun give ham ret. Siddebrønden var helt uskadt. Imponerende.
Selv om løbet på papiret ser ud som business as usual med Mercedes på de to første pladser, må man sige, at Formel 1 har fået et skud adrenalin efter vinterpausen. Således var Ferrari utroligt tæt på en sejr, som egentlig kun blev ødelagt pga. rødt flag efter Alonsos uheld og en efterfølgende forkert og måske lidt for aggressiv strategi hos Ferrari. Det var i hvert fald hvad Vettel udtalte efter løbet.
Starten var meget interessant. Da de røde lamper slukkede, skød Vettel som en pil ind imellem de to Mercedes’ før sving 1 og satte sig derefter solidt i spidsen for løbet.
Det var også interessant, at Hamilton, trods P1 på startgridden, hurtigt var henvist til at kæmpe på P6 i cirka 35 omgange bag en stærkt kørende Max Verstappen i Toro Rosso. Endvidere tog det briten hele fire omgange at passere Felipe Massa i Williams.
Sebastian Vettel.
Copyright Ferrari F1
Efter Alonsos crash blev løbet totalt ændret, idet bilerne strømmede ind for at drage fordel af et velkomment dækskifte. Rosberg og Hamilton fik medium-dæk på bilerne, mens Ferrari holdt fast ved deres super-softs. Det skulle senere vise sig at blive udslagsgivende for løbsresultatet.
Kort efter returnerede Räikkönen i Ferrari til pitten med en motorfejl, som sluttede spektakulært, da Ferrarien sendte flammer ud af indsugningstragten foran pitgaragen. The Iceman caught flames, som én skrev på Twitter.
Vettel kunne ikke trække fra på sine super-softs og måtte i pit på omgang 35, hvorefter Rosberg overtog P1. Da begge Toro Rosso’er også måtte i pit til dækskifte overtog Hamilton derfor P3, hvorefter han kort efter passerede Ricciardo i Red Bull, som også måtte i pit. Nu var verdensmesteren pludselig to’er.
En lille fejl af Hamilton på omgang 51 var lige ved at slippe Vettel forbi på P2, men det lykkedes briten at holde en hårdt kæmpende tysker bag sig, og stillingen blev yderligere cementeret, da Vettel lavede et lock-up i sidste sving på næstsidste omgang.
Det lykkedes aldrig Ferrari-køreren at hente det tabte terræn ind, før bilerne to omgange senere passerede målflaget, som Rosberg havde nydt synet af, da han passerede det otte sekunder tidligere. Ricciardo sluttede efter trioen på P4.
Max Verstappen
Copyright Red Bull Photofiles
Foruden Alonsos dramatiske crash og kampen oppe foran, skete flere interessante ting.
Det var en ret imponerende debut for Haas, idet Romain Grosjean formåede at slutte på P6. Resultatet var hjulpet godt på vej af det røde flag, som reelt betød, at franskmanden ikke havde et ”rigtigt” dækskifte under løbet. Smuk debut for det amerikanske team.
Nico Hülkenberg i Force India, og Felipe Massa, Williams, formåede dermed ikke at passere Haas-raceren, som de halsede efter i halvdelen af løbet. Godt gået af Grosjean.
Som ventet scorede Renault-drengene, Kevin Magnussen og Jolyon Palmer, ikke point, selv om det var tæt på. Magnussen fik desværre en punktering på første omgang, som satte ham en omgang efter feltet, men danskeren blev reddet af det meget omtalte røde flag og udfoldede sit talent ved støt og roligt at snige sig forbi først Ericsson i Sauber, og dernæst Sergio Perez i Force India hvormed han sluttede på P12, efter teamkammeraten Palmer.
Sergio Perez
Copyright Sahara Force India
Alt i alt en godkendt indsats af Magnussen og Renault, som viste sig meget stabil men dog ca. 2 sekunder langsommere pr. omgang end den vindende Mercedes. Det skal også nævnes, at Palmer kørte med stor autoritet i sit debutløb, og det lover godt for den vigtige, interne rivalisering i teamet.
Og McLaren? Der ikke sket så meget i sammenligning med sidste år, lige bortset fra, at den ene bil gennemførte med Jenson Button på P14.
Slutresultatet:
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Daniel Ricciardo, Red Bull/TAG Heuer
5. Felipe Massa, Williams/Mercedes
6. Romain Grosjean, Haas/Ferrari
7. Nico Hulkenberg, Force India/Mercedes
8. Valtteri Bottas, Williams/Mercedes
9. Carlos Sainz, Toro Rosso/Ferrari
10. Max Verstappen, Toro Rosso/Ferrari
11. Jolyon Palmer, Renault
12. Kevin Magnussen, Renault
13. Sergio Perez, Force India/Mercedes
14. Jenson Button, McLaren/Honda
15. Felipe Nasr, Sauber/Ferrari
16. Pascal Wehrlein, Manor/Mercedes
- Marcus Ericsson, Sauber/Ferrari (udgået)
- Kimi Raikkonen, Ferrari (udgået)
- Rio Haryanto, Manor/Mercedes (udgået)
- Esteban Gutierrez, Haas/Ferrari (udgået)
- Fernando Alonso, McLaren/Honda (udgået)
- Daniil Kvyat, Red Bull/TAG Heuer (startede ikke)