Australiens GP: 3. frie træning. Hamilton tager endnu en pind

Den tredie træning, er holdenes sidste mulighed for at få sat bilen op til kvalifikationen. Denne første version i år, betyder mere end de fleste, som følge af de første to træningers dårlige vejr.

Renault . Copyright Renault Sport

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 19/3 2016 klokken 05:03

Tør asfalt var det der ventede på kørerne, da de kom ud til den tredie og sidste træning forud for kvalifikationen til årets første løb.

Det betød at vi kunne forvente at få det første fingerpeg om hvordan styrkeforholdet lå.

Et hold der valgte at vise sig positivt frem, helt fra starten af træningen, var Red Bull.

Red Bull var de første til at sætte tider på de bløde dæk, hvilket viste sig at være op mod 4 sekunder hurtigere end tiderne på de hårde dæk.

Men også McLaren overraskede med rigtigt fine tider, i forhold til hvad vi har set fra dem de sidste par år. Dog er de ikke længere oppe end at de ligger midt i feltet.

Renault, som mange danskere har store forhåbninger til, men som de fleste også forventer vil være lidt bagud i starten af sæsonen, viste sig at være nogenlunde der, hvor de var forventet. Lige over midten af feltet.

Palmer og Magnussen satte hele tiden tider, der var utroligt tæt på hinanden, hvilket var lidt overraskende, tilmed med Palmer ofte som den hurtigste af de to.

Nede i den tunge ende af feltet, var der tidligt i træningen lidt ballade, da den nye superbetalingskører Haryato kolliderede med Grosjean i pitten.

Grosjean kom heldigvis ud på banen igen, men Haas raceren viste sig ikke til at være bedre end det var forventet af et nyt hold, da de kun formåede at holde Manor racerne bag sig og den ene Sauber racer med Nasr.

Ferrari viste sig rimeligt stærke. Vettel, der satte Ferraris bedste tid, var blot 2 tiendedele sekund efter Hamiltons hurtigste tid.

Mest overraskende var det dog, at Toro Rosso formåede at blande sig helt i toppen, da Sainz satte den 4. hurtigste tid, ind mellem de to Ferrarier.

Hvis vi har set styrken af holdene, ser det ud til at Kevin Magnussen har en bil der kan gå videre til Q2, men næppe hele vejen til Q3.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:25.624 + 0.000 24
2. Nico Rosberg Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:25.800 + 0.176 25
3. Sebastian Vettel Scuderia Ferrari
P
1:25.852 + 0.228 25
5. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1:26.435 + 0.811 23
7. Valtteri Bottas Williams Racing
P
1:26.730 + 1.106 28
8. Daniel Ricciardo Oracle Red Bull Racing
P
1:26.768 + 1.144 22
9. Felipe Massa Williams Racing
P
1:27.151 + 1.527 28
11. Fernando Alonso McLaren Formula 1 Team
P
1:27.263 + 1.639 20
12. Jenson Button McLaren Formula 1 Team
P
1:27.341 + 1.717 20
13. Daniil Kvyat Oracle Red Bull Racing
P
1:27.430 + 1.806 22
18. Esteban Guiterrez Moneygram Haas F1 Team
P
1:28.284 + 2.660 21
19. Romain Grosjean Moneygram Haas F1 Team
P
1:28.292 + 2.668 11
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Arrivabene forventer kø Australiens GP: Kvalifikationen LIVE »