Selv om Red Bull i slutningen af 2015-sæsonen alligevel besluttede sig for ikke at trække sig fra Formel 1, udtaler ejeren, Dietrich Mateschitz, at han meget vel kan finde på at dreje nøglen – vel at mærke, hvis ikke det lykkes at gøre opnå bedre resultater.
Det udtaler Mateschitz til Speedweek, et magasin ejet af Red Bull.
Red Bulls gentagne problemer i 2015 centrerede sig primært omkring manglende power og stabilitet i motorerne fra Renault. I år kører de blå-gule racere stadig med motorer fra den franske fabrik, men under motorcoveret er de re-branded under navnet TAG Heuer. Samtidig er motorguruen Mario Illien involveret i udviklingen.
Dietrich Mateschitz.
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Tilbage i 1990’erne var Illien en vigtig del af tuningsspecialisterne fra Ilmor-fabrikken, der bl.a. udviklede på Mercedes’ motorer til McLaren – et samarbejde der dengang resulterede i verdensmesterskaber.
Mateschitz har stor respekt for Renaults beslutning om at kaste egne ressourcer ind i eget fabriksteam, men samtidig løftede østrigeren advarende pegefingeren, da han brugte termer fra cykelsporten.
”De nye folk i Renault Sports ledelse har udvist en stor grad af professionalisme, passion og vilje til at opnå succes,” indrømmede Mateschitz.
”Vi er for gode til at være vandbærere. Formel 1 er ikke Tour de France. Hvis vi ikke kan få en konkurrencedygtig motor, forlader vi Formel 1.”
”Vi ønsker ikke at kæmpe om femtepladser i de næste fem år.”
Red Bull. Japans GP 2015.
Copyright Red Bull Photofiles
Ikke desto mindre benyttede Mateschitz lejligheden til at fremhæve herlighederne ved Red Bulls RB12-chassis, og teamejeren tror, at Daniel Ricciardo og Daniil Kwyat er de rette kørere til at guide teamet op til positionerne omkring P3.
”Den nye bil er en af de bedste vi har rullet ud nogen sinde. Den har en imponerende performance,” lover Mateschitz.
”Eller for at sige det kort: den er et mesterværk fra Adrian (Newey, red.) og hans team.”
”Vi burde slutte omkring tredjepladsen lige efter de store fabriksteams. Vi burde vinde kampen mod de gode kundeteams med Mercedes- og Ferrari-motorer,” slutter Mateschitz.