Mexicos GP: Hot og Not

Efter 23 års fravær fra kalenderen blev der endelig kørt Formel 1 i Mexico igen. Efter en omfattende ombygning af banen var det spændende at se, hvordan banen så ud i forhold til tidligere, og hvilke kørere der viste det ekstra i weekenden. Velkommen til Hot og Not.

Billeder fra Mexico 2015 . Copyright Sahara Force India

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 3/11 2015 klokken 19:11

Det blev spændende at se Formel 1’s tilbagevenden til Mexico. Løbet var udsolgt, og mexicanerne bød Formel 1 velkommen tilbage. Det blev heldigvis ikke et løb, hvor regnen smed en håndfuld variable i luften, og heldigvis slap vi for alt for mange safety car-perioder.

Find Nico
Copyright Mercedes AMG


Kørerne blev budt velkommen med åbne arme, men også en ualmindelig glat bane. Største ændring på tidligere layouts var ombygningen af stadionsektionen og halvering af den tidligere farlige Peraltada-kurve. En kurve hvor hegnet stod lige op af svinget, men imponerende nok kørte alle pænt igennem svinget.

Vi har allerede Dagen Derpå her på BMF1, så nu må vi hellere komme i gang med de tre Hotte og de tre Notte. Vi starter med Hot Top 3.

Nico Rosberg på sejrspodiet
Copyright Mercedes AMG


Hot Top 3

1. Nico Rosberg – Sidste weekend sikrede Lewis Hamilton sig verdensmesterskabet, og nu er det tid til at Nico Rosberg sikrer sig andenpladsen i mesterskabet. Selvom Mercedes indførte en teamordre i løbet, så var Nico Rosberg den hurtigste kører denne weekend, og sejren var fortjent, og endelig lykkedes det Nico at veksle en pole position til en sejr.

Valtteri Bottas
Copyright Williams F1 Team


2. Valtteri Bottas – Den finske Williams-kører vandt duellen med landsmanden Kimi Räikkönen, da de to ramlede sammen midt i løbet. Nogle kaldte det payback fra sammenstødet i Rusland. Jeg vælger at kalde det et race incident. Det var en meget glad finne, der indtog podiet.

Daniil Kvyat
Copyright Red Bull Photofiles


3. Red Bull – Holdet der stadig mangler en motor til næste sæson viste, at de nok har den bedste bil, og med en Mercedes-motor ville de nok tørre bagdel med Mercedes-holdet. Stærk kørsel fra Red Bull Racing, men faktisk også fra søsterholdet Toro Rosso.

Jenson Button
Copyright McLaren Media


Not Top 3

1. McLaren – Jeg vælger at sætte McLaren på førstepladsen og dermed inkludere begge kørere. Fernando Alonsos løb endte nærmest med det samme, og Jenson Button med den nye rekord på 70 strafplaceringer. Det er ikke godt nok, og jeg tror ikke kun, det er fordi Honda-motoren er elendig.

Kimi og Valtteris sammenstød
Copyright Williams F1 Team


2. Ferrari – Måske unfair at sætte Ferrari på Not-listen, men det var simpelthen ikke godt nok i løbet. Kimi Räikkönen udgår efter et sammenstød med Valtteri Bottas, som nemt kunne være undgået, og Sebastian Vettel fik aldrig hovedet med sig efter punkteringen i sving 1. Et historisk dårligt resultat for Ferrari.

Alexander Rossi
Copyright Pirelli


3. Layoutet af banen – Løbet i Mexico blev nok en succes med fuldt hus på alle tribuner, men jeg kæmpede for at holde mig vågen, og som jeg kan læse på nettet, så var jeg bestemt ikke den eneste. Flere personer faldt i søvn, og der skete ikke ret meget i selve løbet. Mest spændende i løbet var, da Nico Rosberg blev hentet ind til et ekstra pit stop, og Lewis Hamilton måtte have en direkte ordre, før han også kørte i pit.

Nico Rosberg foran Lewis Hamilton
Copyright Mercedes AMG


Der er to løb tilbage på kalenderen. Der er stadigvæk kamp om andenpladsen mellem Nico Rosberg og Sebastian Vettel, men resultatet i Mexico gav Mercedes-køreren matchbold i mesterskabet.

Will Stevens
Copyright Manor Marussia F1 Team


El Hulko; El Liono; El Checo
Copyright Sahara Force India


Nigel Mansell
Copyright Pirelli


Daniel Ricciardo
Copyright Red Bull Photofiles


Nico Rosberg vandt Mexicos GP
Copyright Daimler Benz


Det måske sidste holdbillede af Force India, hvis holdet bliver til Aston Martin næste år.
Copyright Sahara Force India


Fuldt hus til Mercedes i Mexico
Copyright Mercedes AMG
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Mexicos GP: Dagen derpå Susie Wolff parkerer raceren »