Motorsportsdirektør for Pirelli, Paul Hembery, ønsker at ændre mængden af tests inden 2017. Dette ønske kommer, efter at flere ændringer er blevet annonceret – blandt andet en ændring af bredden på baghjulene, som går fra 375 mm til 420 mm.
Pirelli ved endnu ikke, om de har retten til at levere dæk i 2017, eller om Michelin laver et come-back. Afgørelsen i denne sag falder i enten september eller oktober.
Alligevel fokuserer Hembery allerede på sæsonen: ”Hvis vi bliver i sporten er de virkelig nødt til at se på, hvordan de vil teste. Ændringerne er så store, og du ønsker ikke at ende op i Barcelona i marts og opdage, at du har enorme problemer.”
Det hårde dæk skal laves om
Copyright Pirelli
Især aerodynamikken på bilerne mener Hembery vil ændre sig så drastisk, at flere tests er nødvendige:
”Med ændringerne, der er planlagt til 2017, vil der være et bredere bagdæk, jeg gætter på en modificering af fordækket, og bilerne vil have en anderledes aerodynamisk belastning.”
I år har der i forvejen været flere problemer med, at Pirellis dæk simpelthen har holdt for længe. Det bliver diskuteret, hvorvidt der skal være et super-super blødt dæk, eller om det hårde dæk skal udgå:
”Vi skal stadig udvikle nogle idéer, hvor vi kan inddrage det hårde dæk, der kræver modificering. Det er nødt til at være meget tættere på medium dækket.”