Grundlæggende handler racing om én bestemt ting: Overhalinger. Så enkelt kan det udtrykkes. Ikke desto mindre blev F1-fans verden over kun vidne til fem (5) overhalinger under åbningsløbet på Albert Park i Australien.
Med andre ord er denne nøglefaktor en katastrofal mangelvare i dagens Formel 1, og realiteterne er efterhånden ved at gå op for både FIA og ejerne af Formel 1-cirkusset, Liberty Media. Således er antal overhalinger faldet med 50 % siden F1s nyeste regulativ blev taget i brug ved starten af 2017-sæsonen.
Af samme årsag er alle sejl nu sat til for at løse problemet, hvilket bl.a. betyder at samtlige teams er indkaldt til et hastemøde lørdag i forbindelse med weekendens grandprix i Bahrain.
FIA Teknisk reglement figur 17a
Copyright FIA Images
Kilder peger på, at mødet vil koncentrere sig om ændringer, som allerede skal træde i kraft fra 2019-sæsonen. Med til mødet vil Ross Brawn, CEO for Formel 1, medbringe hvad man mener er nogle positive resultater af aerodynamiske studier og test foretaget af et ekspertteam ledet af Williams’ tidligere chef for aerodynamik, Jason Sommerville.
Studierne har koncentreret sig om det såkaldte ’airflow” på vej hen til fronten af bilen. Her vil man derfor foreslå en stærkt forenklet forvinge i forhold til det nuværende orgie af ’winglets’, finner, flaps, m.m…
Således vil forslaget indebære en radikal ændring af ’airflowet’, der interagerer med turbulensen omkring forhjulene – hvilket i dag er skyld i, at den forfølgende bil har svært ved at følge konkurrenten foran. Fjernelse af elementerne vil medføre, at farten i den forreste bil sænkes en smule og dermed tillader den forfølgende bil at komme tættere på.
De komplicerede forvinger kan være fortid fra og med 2019. Her er det Toro Rossos Multi-foil frontvinge.
Copyright BMF1
Endelig menes det, at teamene i et andet møde i dag, fredag, godkender planerne om at der fra 2019 kræves en minimumsvægt hos køreren på 80 kg (da flere kørere vejer mindre, må dette uvægerligt indbefatte ekstra vægt i eller omkring sædet, red.) samt forenklet udformning af karosseriet i det såkaldte bargeboard-område (sidekasserne, red.), så det bliver lettere at se sponsorlogoer på chassiset.
Endvidere vil det blive vedtaget at designe udstødningsrørene således at de ikke peger opad og dermed giver en efterfølgende aerodynamisk effekt og fordel.