Silverstone-banen er uhyre populær i F1-sammenhæng. Publikum strømmer til banen, og seks af feltets fabrikker er placeret nærmest lige i baghaven - i Aston Martins tilfælde er det bogstavelig talt.
Banen har været en perle på kalenderen i mange år, og derfor er det et glædeligt gensyn for mange fans og teams, at se feltet ræse rundt på den gamle bane.
Englands Grand Prix er dog ikke det officielle navn til weekendens festligheder. Det har fået den fornemme titel Formula 1 Lenovo British Grand Prix 2022.
Første gang der blev kørt på Silverstone-banen, det var tilbage i 1950. Her vandt Giuseppe Farina i sin Alfa 158, men han stoppede ikke der, for han vandt sportens første kørermesterskab i F1.
Banen er, noget utraditionelt i F1-sammenhæng, en tidligere flyvebase for RAF - Royal Air Force - hvilket er Englands flyvevåben. Så der er masser af historik forbundet med en af verdens mest kendte racerbaner.
Man kan ikke sige Silverstone uden at nævne Maggotts, Becketts and Abbey, hvilket er en vild sving kombination som tages for fuld skrald og trækker gode g-kræfter.
Lewis Hamilton sammenligner en omgang på banen, med det at flyve et jagerfly, simpelthen fordi banen er så hurtig og svingkombinationerne kaster dig fra side til side.
Banen er med sine 5,891 km en af de lidt større på kalenderen, og derfor tilbagelægger kørerne også “kun” 52 omgange, før de ser det ternede flag. Silverstone har 18 sving og to DRS-zoner, så der burde kunne sættes en overhaling eller to ind på søndag.
Bilerne kører med en relativ høj mængde downforce, hvilket vil sige nok en firer på fem-skalaen. Hvilket er grundet de mange sving og svingkombinationer, som kræver godt greb fra Pirelli-dækkene, for at sætte en konkurrencedygtig omgang. Da det er en permanent racerbane, så vil kørerne ikke opleve den samme udvikling i banens greb, som i Monaco, Baku og andre bybaner.
Banerekorden er sat i 2020, hvor den nuværende førende i mesterskaber, Max Verstappen, kørte en omgang (under løbet) i tiden 1:27.097. Det bliver spændende om de nye 2022-racere kan sætte lige så konkurrencedygtige tider på søndag.
Dækkene til weekendens herligheder er de hårde C1-dæk, medium C2 og bløde C3-dæk. Det lyder af meget til en permanent racerbane, men Silverstone er rigtig hård og krævende for dækkene. Det er dog slet ikke sikkert, at de tre dæktyper kommer i brug, da vejret omkring Silverstone ofte er meget skifteligt og kan byde på pludselige og heftige regnbyger.
Dæktrykket er sat relativt højt, i F1-sammenhæng, i forhold til, hvad vi har set på andre baner. Dæktrykket foran skal minimum være 1,79 bar, og kun 1,58 bar bagtil. Så det er stadig en sjat lavere, end det der køres med i familiebilen derhjemme. Cambervinklen foran må ikke overstige -2,75˚, hvor den ikke må overstige 1,50˚ bagtil.
Pirellis banekarakteristik over Silverstone-banen til Englands GP.
Copyright Pirelli Media
Pirellis oversigt over Silverstone-banen
Copyright Pirelli Media