Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 8/6 2018 klokken 17:06
Canadas Grand Prix i Montreal, er en af de motorkrævende baner, hvorfor det også altid er her, vi ser motorfabrikanterne komme med årets første store opdatering.
Sådan er det ikke for Mercedes i år, men alle de andre producenter har meldt ud, at deres opdateringer er klar.
Hos HAAS var det ikke nogen jubeltræning vi så, men ifølge de Tweets der blev sendt ud fra Günther Steiner, var alt godt, de skulle bare lære hvordan de nye opdateringer virkede, inden de kunne sætte raceren rigtigt op.
Mens Grosjean og Magnussen tilbragte det meste af deres træningstid i pitten, var der markant mere aktivitet at se fra et hold som Williams.
Williams har med Lance Stroll, griddens eneste canadier kørende, hvilket betød at der blev fokuseret meget på ham.
Den unge Lance Stroll ønskede også, at vise at han hører til i Formel 1, også uden fars mange penge. Men det endte med, at han forsøgte lidt for meget, hvilket betød at han var ude og kysse Wall of Champions, hvilket resulterede i en punktering, som han lykkedes at komme hjem med, uden at ødelægge bilen så meget.
Men som så ofte før, sluttede det skidt for Williams, der sluttede som nummer 17 og 18.
Et andet hold, der viste yderst posivi takter, var Alfa Romeo Sauber, som vi har vænnet os til at se i bunden. At de skulle være placeret på P12 og P14, med 20 minutter tilbage, var der ikke mange der havde regnet med, tilmed med svenske Marcus Ericsson som den hurtigste af de to.
McLaren var også et af de hold, der havde flere store opdateringer med til Canada, herunder naturligvis den nye stærkere Renault motor.
Deres opdateringer virkede også, hvilket betød at Alonso, længe var noteret for hurtigste tid.
Men hurtigste hold med Renault power, var igen Red Bull.
De var ikke blot hurtigste Renault hold, men de hurtigste af alle, med Max Verstappen.
Selvom Mercedes, som de eneste ikke kom med deres Version 2 motor, var de ikke rigtig langsomme.
Hamilton var nummer 2, med 10 minutter igen, kun 88 tusindedele efter Verstappen, mens Bottas var nummer 4, lige efter Ricciardo i den anden Red Bull.
På dette tidspunkt, lå de første 9 biler indenfor 1 sekund.
I bunden af tabellen, fandt vi Hülkenberg, der ikke fik sat en tid inden gearkassen på hans Renault ikke ville mere, mens Latifi, der fik lov til at kører i Perez’ Force India racer, her i den første træning, ikke viste at han burde være i Formel 1, selvom meget kunne tyde på at han vil være der i 2019, efter hans far har købt sig ind i McLaren, for omkring 2 milliarder Kroner.
Hos Ferrari ser det også ret fornuftigt ud, efter denne træning.
Vettel var på vej mod dagens hurtigste tid, med få minutter igen, da Sirotkin spandt af og udløste et gult flag.
Men, men, men. Red Bull sluttede igen hurtigst. Denne gang var det Max Verstappen der tog den første pind.
Det lover godt for weekenden.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)