De dramatiske afslutninger på denne sæsons Formel 1-grandprixer kommer nærmest som perler på en snor. Og dramatikken skyldes en kombination af dygtige kørere, tilfældigheder og et nyt, innovativt regulativ i F1.
Denne søndag var ingen undtagelse. En dramatisk start kort før sving 1 sendte Guanyu Zhou, Alfa Romeo, rundt i et sidelæns flip, der fik bilen til at kure, med bunden i vejret, på tværs af svinget, ind over fanggruset, op i dækbarrieren for til sidst at rotere ind over denne og ende mellem dækvold og hegn. Heldigvis slap Zhou fra ulykken uden skrammer men dog med en uønsket, dramatisk oplevelse på kontoen.
Ulykken sendte Alex Albon, Williams, ud af løbet og til observation på hospitalet sammen med Zhou. Endvidere måtte Esteban Ocon og Yuki Tsunoda kravle i pit til udbedring af skaderne. Begge kørere fortsatte derefter i løbet, men på 15. omgang stoppede Ocon med død motor.
En flok klimaaktivister havde besluttet sig for at demonstrere for deres sag og entrede banen på første omgang, men de blev heldigvis fjernet hurtigt.
George Russell er med i redningsarbejdet af Guanyu Zhou. Englands GP 2022
Copyright Mercedes AMG F1 - LAT Images
Efter en vild genstart, hvor Carlos Sainz beholdt sin førerposition, passerede Max Verstappen Ferrarien i sving 1 og kom i god afstand fra den jagtende Ferrari. Det holdt dog ikke længe, idet Red Bull-raceren havde kørt ind over en ‘end plate’ fra en AlphaTauri-racers forvinge, hvilket beskadigede Verstappens gulv og dermed ødelagde bilens aerodynamik. Verdensmesteren kæmpede videre i en markant langsommere bil og sluttede på P7.
Efter at begge Ferrari-kørere havde fået grønt lys til fri leg om førstepladsen, sluttede løbet med en historisk, spansk begivenhed, idet løbets vinder blev Carlos Sainz, hans første af slagsen i F1.
Sergio Perez lykønsker Carlos Sainz med sejren. Englands GP 2022
Copyright Red Bull Content Pool
“Driver of the Day” blev helt fortjent Sergio Perez, der sluttede på P2 ca. 3,5 sekund foran en jagtende Hamilton i Mercedes. En flot præstation af Red Bull-køreren, som undervejs ovenikøbet måtte i pit til en ny forvinge.
De sidste omgange af løbet blev vildt dramatiske med den ene smukke overhaling efter den anden. Især imponerede Fernando Alonso med P5 i en pænt hurtig Alpine, kun 1 sekund efter Leclerc.
Lewis Hamilton og Charles Leclerc i duel om tredjepladsen. Englands GP 2022
Copyright Mercedes AMG F1 - LAT Images
Hos Haas kunne man glæde sig over dobbelt point, idet en flot kørende Mick Schumacher, der iøvrigt var tæt på at passere Verstappen, sluttede på P8. Tyskeren havde skiftet til softdæk, men at uransagelige årsager blev Kevin Magnussen ude på sine udtrådte mediumdæk, og man må endnu engang undre sig over strategien hos Haas.
Efter løbet udtalte Magnussen dog, at beslutningen var hans egen. Det gør den dog hverken mere forståelig eller fornuftig, for danskeren var markant langsommere til sidst og kunne kun med nød og næppe holde Nicolas Latifi, i Williams, bag sig.
Pointene i vores Power Rating er baseret på en kombination af kvalifikation og grandprix. 10 point er maksimum og kolonnen til højre viser standardafvigelsen mellem skribenternes bedømmelser, hvor 0,0 viser fuld enighed.
Nr. |
Kører |
Point |
Std.afvigelse |
1. |
Lewis Hamilton |
9,8 |
0,17 |
2. |
Carlos Sainz |
9,7 |
0,35 |
3. |
Sergio Perez |
9,5 |
0,41 |
4. |
Max Verstappen |
9,3 |
0,35 |
5. |
Charles Leclerc |
9,1 |
0,51 |
6. |
Fernando Alonso |
8,9 |
0,61 |
7. |
Mick Schumacher |
8,8 |
0,38 |
8. |
Lando Norris |
8,6 |
0,92 |
9. |
Nicolas Latifi |
8,6 |
0,42 |
10. |
Guanyu Zhou |
8,4 |
0,50 |
11. |
Kevin Magnussen |
8,4 |
0,43 |
12. |
Sebastian Vettel |
8,3 |
0,61 |
13. |
Valtteri Bottas |
7,7 |
0,56 |
14. |
Esteban Ocon |
7,7 |
0,50 |
15. |
George Russell |
7,3 |
0,38 |
16. |
Alex Albon |
7,3 |
0,38 |
17. |
Pierre Gasly |
6,8 |
0,63 |
18. |
Yuki Tsunoda |
6,4 |
0,78 |
19. |
Daniel Ricciardo |
5,9 |
0,91 |
20. |
Lance Stroll |
4,7 |
0,46 |