BMF1.dk’s Power Rating: Spaniens GP

Det blev en begivenhedsrig søndag på Circuit de Catalunya, hvorfra vi her bringer redaktionens vurderinger af de enkelte køreres indsats i weekenden.

Starten er gået med Oscar Piastri forrest fulgt af Verstappen, Norris og Leclerc. Spaniens GP 2025 . Copyright McLaren F1 Team

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 2/6 2025 klokken 14:06

Spaniens Grand Prix 2025 udviklede sig til et dramatisk og kontroversielt løb, hvilket ikke mindst viste sig i løbets slutfase, hvor en tydeligvis frustreret verdensmester mistede hovedet.

Vi blev dog også vidne til, at alder tilsyneladende ikke spiller den store rolle i Formel 1, hvor især en af kørerne i to grønne biler gjorde en god figur.

Vi bringer her BMF1.dk’s Power Rating fra Spaniens GP samt nogle få nedslag fra løbet.

Toppræstationerne


Oscar Piastri kunne føje endnu et perfekt løb til sit CV, hvor hans lynhurtig start ødelagde enhver chance for konkurrenterne, og han kontrollerede fra start til slut løbet på smukkeste vis.

En sen Safety Car bragte lidt spænding frem i topkampen, men Piastri gjorde det, som han nu er blevet kendt for: holdt hovedet koncentreret koldt og kunne derfor passere det ternede flag som vinder.

Starten er gået med Oscar Piastri forrest fulgt af Verstappen, Norris og Leclerc. Spaniens GP 2025Starten er gået med Oscar Piastri forrest fulgt af Verstappen, Norris og Leclerc. Spaniens GP 2025
Copyright McLaren F1 Team


Hvem havde lige set Nico Hülkenberg slutte på P5, da hans grønne Kick Sauber blev trillet ind i startboksen? Ikke desto mindre snuppede tyskeren hele fem biler i sving 1, hvor han godt nok måtte tage en tur i afkørselsområdet, men derfra på smukkeste vis fik arbejdet sig støt og roligt op igennem feltet til den pointgivende P5, hvor der også blev plads til en overhaling af Lewis Hamilton.

Igen en dårlig start for Lando Norris, som skulle vise sig at koste ham resten af løbet. McLaren-køreren kom dog tilbage og passerede Verstappen, men det betød også, at McLaren måtte ændre strategi for at dække af for Red Bull-køreren. Bortset fra starten, satte Norris ikke en speederfod forkert resten af løbet.

For en gangs skyld havde Charles Leclerc heldet med sig og for en gangs skyld havde Ferrari en smart strategi i form af et ekstra sæt softdæk. Dækkene kom ned fra hylderne i slutningen af løbet, hvorefter monegaskeren overhalede Verstappen, som kørte på de hårde dæk, og kunne indtage sin velfortjente P3 podieplads.

Isack Hadjar kørte igen et godt løb, hvor der var gode kampe med Pierre Gasly, som franskmanden aftenen i forvejen havde set Champions League sammen med. Nu var de sammen igen, men i sidste ende trak Hadjar det længste strå. RB-kørerens P7 blev dog hjulpet af Kimi Antonellis DNF og Verstappens 10-sekunders straf.

Mellempræstationerne


Efter ni løb og to sprint fik Fernando Alonso endelig scoret et point, og der var derfor stor og velfortjent jubel i cockpittet, da han nåede i top 10 allerede inden Verstappen fik tildelt sin straf.

Charles Leclerc. Spaniens GP 2025Charles Leclerc. Spaniens GP 2025
Copyright Ferrari Media


George Russell og Mercedes så ud til at være et skridt bag frontløberne hele weekenden, men den sene Safety Car og Verstappens kamp på de hårde dæk betød, at englænderen til sidst kunne passere Red Bull’en, der dog kort efter satte hornene i siden på Mercedesen, hvilket udløste oven for nævnte straf til hollænderen. P4 til Russell.

Bundpræstationerne


Startpositionen på P5 fik Lewis Hamilton til at tro på et podie, men som vi efterhånden har set nogle gange, præsterede eksverdensmesteren ikke på løbsdagen.

Han startede med at måtte bytte plads med sin teamkammerat, men et langsomt pitstop bragte hans placering i fare, og sidst i løbet blev han endda overhalet af en velkørende Hülkenberg.

Som vanligt var Max Verstappen en af de bedste kørere på dagen, men som vi tidligere (desværre) har været vidne til, kan han også levere det værste og mest uforståelige.

George Russell. Spaniens GP 2025George Russell. Spaniens GP 2025
Copyright Mercedes AMG / LAT Images


Således tabte han totalt hovedet, da han hamrede ind i Russell, hvilket bare ikke er en firedobbelt verdensmester værdigt. En velfortjent 10-sekunders straf plus tre strafpoint i bogen samt start fra pitlane i næste løb, hvilket må siges at være nådigt sluppet (og her nævner vi ikke Magnussen).

I den anden Red Bull så vi sjældent noget til Yuki Tsunoda, men igen mindede forløbet om tiden med Sergio Perez. Hvor længe vil Christian Horner og Dr. Marko acceptere, at teamet mister vigtige konstruktørpoint på grund af underpræsterende kørere? Japaneren gik fra sidste startposition til P13 og formåede kun at overhale Haas-bilerne samt Franco Colapinto i Alpine og en ligeledes underpræsterende Carlos Sainz i Williams.

Power Rating


Pointene i vores Power Rating er et subjektivt skøn fra samtlige skribenter og baseret på præstationerne under kvalifikation (20%), sprint- og grandprix med hovedvægten på det sidste. 10 point er maksimum og kolonnen til højre viser standardafvigelsen mellem skribenternes bedømmelser, hvor 0,0 viser fuld enighed.

Nr. Kører Rating Std.afvigelse
1. Oscar Piastri 9,9 0,2
2. Nico Hülkenberg 9,5 0,5
3. Lando Norris 9 0,5
4. Charles Leclerc 9 0,3
5. Isack Hadjar 8,9 0,6
6. George Russell 8,6 0,6
7. Fernando Alonso 7,9 0,4
8. Pierre Gasly 7,9 0,6
9. Kimi Antonelli 7,2 0,3
10. Max Verstappen 7,1 1,7
11. Liam Lawson 6,7 1,1
12. Lewis Hamilton 6,4 0,8
13. Gabriel Bortoleto 6,3 1
14. Esteban Ocon 6,1 0,4
15. Alex Albon 5,8 0,3
16. Oliver Bearman 5,6 0,3
17. Carlos Sainz 5,4 0,7
18. Franco Colapinto 5,1 0,4
19. Lance Stroll 4,8 0,4
20. Yuki Tsunoda 3,9 0,5


Giv din egen mening til kende på vores Facebookside.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER