Tidligere på året afslørede Red Bull, at teamet i 2018 indgår i et samarbejde med Aston Martin, som indtil videre bliver hvad man i de kredse kalder for et titelsponsorat med mulighed for verdensomspændende eksponering for det britiske luksus-bilmærke.
Red Bull og Aston Martin kalder det fremtidige samarbejde for ’Innovation Partnership’.
Men nu går Aston Martins CEO, Andy Palmer, et skridt videre og afslører, at fabrikken er særdeles interesseret i at indgå i Formel 1 som motorleverandør. Hvis de rette økonomiske omstændigheder er til stede, vel at mærke.
"Vi er glade for den globale opmærksomhed, som et revitaliseret Formel 1 vil give,” udtaler Palmer til Formula One med henvisning til drøftelserne om et kommende og knapt så højteknologisk motorregulativ fra 2021.
De to Red Bull-racere får utvivlsomt Aston Martin-motorer fra 2021.
Copyright Red Bull Media
”Drøftelserne interesserer os, men kun hvis omstændighederne er de rigtige. Vi vil ikke gå ind i en motorkrig uden begrænsninger i omkostninger eller dynamometer (motortestbænk, red.). Men hvis FIA kan skabe de rigtige betingelser, ville vi være interesserede i at deltage."
At dømme ud fra Aston Martins seneste ansættelser tyder noget dog på, at fabrikken mener det alvorligt og allerede nu er ved at mande op. Således har man ansat Ferraris tidligere chef for motoringeniørerne, Joerg Ross samt Luca Marmorini, som i de sene 1990’ere havde samme rolle som Ross på fabrikken i Maranello.
”Jeg har ansat Luca på fuld tid for at hjælpe os med at udvikle konceptmotoren,” fortæller Palmer til Motorsport.com.
Aston Martin-logoet figurerer allerede på Red Bull-kørernes dragter. Her på Max Verstappen.
Copyright Red Bull Contentpool
”Jeg har Joerg Ross, og han arbejder allerede for mig på vores interne motorudvikling og er eks-Ferrari-mand. Han vil også arbejde på F1-projektet.”
”Så jeg har to gode folk, som nu kan begynde at gøre sig overvejelser omkring vores koncept,” lød det fra Palmer.
Set ud fra de private F1-teams’ synspunkt er Aston Martins udmeldinger interessante, for noget tyder på, at de med den britiske fabriks ankomst til sporten har fået en vigtig allieret i den evige kamp mod de store og finansielt stærke fabriksteams Mercedes, Renault og Ferrari.
Især Ferrari stritter imod for store ændringer i motorregulativet og har endda truet med at helt at forlade Formel 1, hvis ændringerne bliver for vidtgående og går i retning af mindre højteknologi og mere rå motorkraft.