Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 21/6 2022 klokken 08:06
Kort inden Canadas Formel 1 Grand Prix, kom FIA med et direktiv, der går på at minimere den hoppen som mange af holdene, men især Mercedes, er ramt af, på de hurtige langsider.
Det fik Mercedes til at handle hurtigt og efterlade noget af deres personel, der skulle med til Canada, på fabrikken, for at producere nogle stag, som de kunne montere under bilen, for at øge stabiliteten.
Selvom det var et af forslagne fra FIA til at hjælpe holdene med at løse problemet, er det, ifølge Alpine holdchef Otmar Szafnauer, ikke det samme som at det er lovligt, hvilket betyder at de stærkt overvejer at protestere mod Mercedes.
Alpine er et af de hold, der kæmper tæt mod Mercedes, hvorfor det ikke er overraskende, at de holder ekstra godt øje med dem.
I denne uge, er der et nyt møde mellem FIA og holdene, hvor man skal tale mere om, hvad FIA skal gøre, eller ikke gøre, for at komme det store problem til livs.
Ud over stag, er der lige nu lagt op til, at FIA kan forlange at højden på bilen øges, med mindst 10 mm, skulle bilerne hoppe mere end tilladt. Kan de ikke efterkomme det, kan de ende med at blive udelukket.