USA’s GP: Verstappen vinder sit 50. F1-grandprix

Det blev et uforudsigeligt løb med en forudsigelig vinder: Max Verstappen vandt sit 50. Formel 1-grandprix tæt forfulgt af Hamilton. Haas i F1-opdateringshelvede.

Australiens Grand Prix 2023 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 23/10 2023 klokken 00:10

USA’s Formel 1-grandprix blev et spændende et af slagsen, hvor der for en gangs skyld var spænding i toppen af feltet lige til slut.

På de sidste omgange var Lewis Hamilton ved at hente Max Verstappen, og der var kun 2 sekunder mellem dem over målstregen. Verstappen klagede over problemer med bremserne under løbet.

På det efterfølgende pressemøde udtalte Mercedes-køreren Hamilton, at han kunne have vundet, hvis man havde valgt en anden strategi. Men Hamilton var dog alligevel meget tilfreds med den opdaterede Mercedes.

Verstappen, Hamilton og Norris i AustinVerstappen, Hamilton og Norris i Austin
Copyright BMF1.dk


Tredjepladsen gik til McLaren-køreren Lando Norris, der førte løbet på de første omgange, men som senere måtte se sig passeret af både Verstappen og Hamilton.

Haas og Aston Martin startede fra pitten, og det fik Aston Martin mest ud af med, da Lance Stroll formåede at hente 2 point på trods af, at han parkerede sin Aston Martin i startopstillingen og ikke i pitten, som han burde. Sagen undersøges i skrivende stund fortsat af FIA.

På trods af en opdateret racer mangler Haas både fart og solide præstationer. Hülkenberg sluttede som nr. 13 og Magnussen som nr. 16 og næstsidst – under et sekund foran Daniel Ricciardo, som sluttede sidst. Dette skal ses i lyset af, at Alonso, Piastri og Ocon udgik.

Det var nærmest tåkrummende pinligt at se Kevin Magnussen blive overhalet af Logan Sargeant i Williams. Sargeant sluttede på en hæderlig 12. plads.

Under sejrsceremonien blev der buhet kraftig af Max Verstappen, hvilket gav det spændende løb en lidt uskøn afslutning.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 6. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1T35:21.362 2 25
2. 2. Lando Norris McLaren
P
1T35:32.092 2 18
3. 4. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1T35:36.496 2 15
4. 9. Sergio Perez Red Bull Racing
P
1T35:39.822 2 12
5. 5. George Russell Mercedes AMG
P
1T35:46.361 2 10
6. 7. Pierre Gasly Alpine F1
P
1T36:09.358 2 8
7. 19. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
1T36:10.058 2 6
8. 11. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
1T36:35.747 2 5
9. 18. Alexander Albon Williams
P
1T36:48.076 2 2
10. 20. Logan Sargeant Williams
P
1T36:49.360 2 1
11. 16. Nico Hülkenberg Haas F1 Team
P
1T36:51.266 2 0
14. 14. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
55 omg. 2 0
15. 15. Daniel Ricciardo Scuderia AlphaTauri
P
55 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
16. 17. Fernando Alonso Aston Martin F1 Team
P
49 omg. 2 0
17. 10. Oscar Piastri McLaren
P
10 omg. 2 0
18. 8. Esteban Ocon Alpine F1
P
6 omg. 2 0
Diskvalificerede
19. 3. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1T35:23.587 2 0
20. 1. Charles Leclerc Ferrari
P
1T35:46.024 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Varme cockpit er på dagsordenen Breaking: Hamilton og Leclerc diskvalificeret »