Ulovlig affjedring hos Mercedes, lovlig

Barcelona 2017 pre-season test 2 - Mercedes . Copyright Mercedes AMG

Mercedes, og et par andre hold, anvender en speciel form for hydraulisk affjedring, der gør det muligt at sætte bilen mere præcist op end med traditionel affjedring, men måden de styrer den på, er på kant med reglerne.

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 14/8 klokken 09:08



Når et hold udvikler en ny Formel 1 bil, starter de med at tegne en bil, der opfylder alle de regler, der er lavet til dem.

Når den så er tegnet, læses regelbogen igen, for at finde frem til de passager, hvor man kan fortolke på reglerne, for at finde måder til at omgå reglerne.

Det er det der gør, at sporten udvikler sig så fantastisk som den gør, men at der også nogle gange, er hold der får dømt løsninger ulovlige og at der kommer præciseringer i løbet af en sæson, så hold må begynde forfra.

Nogle af Formel 1 holdene, anvender i år en ny form for affjedring, der ikke anvender traditionelle fjedre, men hvor affjedringen ligger i et hydraulisk system, der giver dem flere justerings muligheder.

Men det har en klar ulempe, hvorfor ikke alle anvender det, nemlig at det fungere forskelligt alt efter hvor varmt det er.

I starten af et løb, vil bilen være anderledes at kører, end den er senere, hvor hydraulikvæsken er blevet maseret godt varm.

Det er forbudt at forvarme væsken, for at komme dette til livs, hvorfor bilerne med dette system, måtte kører med en opsætning, der var et kompromis.

Det vargrunden til, at Mercedes havde en bil i starten af sæsonen, der var lynende hurtig under kvalifikationen, men ikke kunne holde tempoet oppe i løbet.

Mercedes ingeniørene tænkte kreativt, for at finde en løsning. Hvilket endte med, at man ændrede på placeringen af de hydrauliske rør til affjedringen, så de nu kom til at løbe lige op af udstødningen.

På den måde bliver hydraulikvæsken opvarmet, uden FIA kunne sige, at det var tanken med placeringen.

Smart tænkt, men der er heller ikke nogen tvivl om, at det ikke er i ånd med reglen.

Force India, der er et af de andre hold, der anvender samme form for affjedring, har efterfølgende gjort det samme.

Der er dog udmelding om, at der bliver kikket nærmere på løsningen og at det senest i 2018 vil blive forbudt at anvende den.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.
blog kommentarer leveret af Disqus

« Rosberg tror på Mercedes McLaren vil have sit eget F1 GP »

RELATEREDE NYHEDER

Formel 1 odds fra Unibet

GP-vinder

NavnOddsSpil
Alonso, Fernando1001.00Spil nu!
Bottas, Valtteri8.00Spil nu!
Ericsson, Marcus3001.00Spil nu!
Magnussen, Kevin 1251.00Spil nu!

GP-vinder

NavnOddsSpil
Hamilton, Lewis1.15Spil nu!
Vettel, Sebastian1.20Spil nu!
Bottas, Valtteri1.40Spil nu!
Magnussen, Kevin 126.00Spil nu!

Nedtælling

Næste løb: Malaysias Grand Prix
Dato: 1/10 2017 kl 9:00 dansk tid

Nedtælling til næste løbsstart
00 00 00 00
Se også vores TV-tider hér

Mest læste artikler

BMF1 på FaceBook


 

Aktuelt og seneste Grand Prix

Malaysias Grand Prix
Løbsdato:01/10 2017
Bane:Sepang

Singapores Grand Prix
Løbsdato:17/9 2017
Bane:Singapore Street Circuit

Optakt

    Fredag

    Fredag

    • 1. Frie Træning
    • 2. Frie Træning

    Lørdag

    Lørdag

    • 3. Frie Træning
    • Kvalifikation

    Søndag

    Søndag

    • Start grid
    • Løbsresultat

    Seneste løb

    Placering Kører Team
    1. L.Hamilton Mercedes AMG
    2. D.Ricciardo Red Bull
    3. V.Bottas Mercedes AMG
    4. C.Sainz Jr. Scuderia Toro Rosso
    5. S.Perez Force India
    6. J.Palmer Renault F1
    7. S.Vandoorne McLaren
    8. L.Stroll Williams
    9. R.Grosjean Haas F1 Team
    10. E.Ocon Force India
    Se hele resultatet


    Tidligere F1 verdensmestre

    År Kører
    2016 Nico Rosberg
    2015 Lewis Hamilton
    2014 Lewis Hamilton
    2013 Sebastian Vettel
    2012 Sebastian Vettel
    2011 Sebastian Vettel
    2010 Sebastian Vettel
    2009 Jenson Button
    2008 Lewis Hamilton
    2007 Kimi Räikkönen