Tyskland GP: 1. frie træning - Kevin med tekniske problemer

Første træning til Formel 1-weekenden er skudt igang. Hedebølgen har for alvor ramt det syd-tyske, så det bliver en sauna at køre rundt i for kørerne i Tyskland. Læs mere om første træning i Tyskland her.

Monacos Grand Prix 2019 . Copyright Haas F1

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 26/7 2019 klokken 12:07

Velkommen til dækningen af første træning af Tysklands Grand Prix.

Lufttemperaturen ligger et godt stykke over de 30 grader, så det er en varm fornøjelse for de 20-kørere de skal ud på, og risikoen for regn er da også nede på imponerende 0 procent.

Kevin Magnussen stoppede på banen med problemer, hvilket stoppede session, da han fremkaldte et rødt flag. Det betød, at danskeren måtte trækkes efter en hvid firehjulstrækker tilbage til pitten (hvilket undertegnede aldrig har set før). Efter et kort stop, fik de effektive Haas-mekanikere gang i raceren igen.

Haas-kører endnu engang med to biler, hvor Grosjean har den specifikation fra starten af sæsonen, og Magnussen kører med den nyeste specifikation.

Med hurtigste tid af de to Haas-kørere, virker det til at være mange millioner “spildte” Rich-Energy kroner der er proppet i udviklingen af den amerikanske racer, siden at Grosjean slutter som ottendehurtigst, 7/10 sek foran sin danske teamkammerat nede på 13-pladsen.

Et hæderligt resultat for det amerikanske team, men med fjerdehurtigste bil på gridden, burde begge to være højere oppe.

Ferrari overraskede nok de fleste, ved at have begge biler øverst på ranglisten med Vettel på toppen. Men det overrasker nok ikke de fleste, hvis det er de to kørere fra stjerne-teamet Mercedes, som skal sprøjte med boblevand på podiet på søndag.

Bottas var ved at gentage Vettels “succes” fra sidste år, da han fortsatte ud i gruset, og næsten satte raceren ind i barriererne. Herefter blev der slæbt én sandkasse af grus og sten med ud på banen, hvilket sikrede arbejde i pausen for de mange bane-marshalls.

Red Bull viste igen gode takter (ihvertfald den ene side af garagen), og Max Verstappens chef-mekaniker (danske Ole Schack), var da også optimistisk, da BMF1 mødte ham under torsdagens forberedelser.

Verstappen slutter som nummer fire, ét halvt sekund foran sin teamkammerat, hvilket atter engang bekræfter, at “den flyvende hollænder” viser, at han har mere at skyde med end franskmanden på sjettepladsen.

Det engelske Williams-team “vinder” endnu engang prisen som absolut bundprop, hvilket betyder at den triste historie om det traditionsrige engelske team fortsætter.
Forskellen den her gang er dog, at Mercedes’ unge stjernefrø George Russell, er mere end ét halvt sekund efter sin teamkammerat.

Daniel Ricciardo fik atter engang skovlen under sin tyske teamkammerat, da den storsmilende australier placerede sig som nr. 10, seks pladser og næsten 3/10 sek foran Hülkenberg.

Hele midterfeltet ligger endnu engang super tæt, og det er faktisk ikke mere end ét sekund der adskiller syvende-, og 17-pladsen fra hinanden. Så det gælder for alle kørerne om, at have en god dag på kontoret resten af weekenden.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Sebastian Vettel Ferrari
P
1:14.013 + 0.000 21
2. Charles Leclerc Ferrari
P
1:14.268 + 0.255 25
3. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:14.315 + 0.302 32
4. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:14.330 + 0.317 28
5. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1:14.660 + 0.647 28
6. Pierre Gasly Red Bull Racing
P
1:14.813 + 0.800 23
7. Carlos Sainz Jr. McLaren
P
1:15.062 + 1.049 30
8. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
1:15.074 + 1.061 30
12. Lando Norris McLaren
P
1:15.616 + 1.603 26
13. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:15.759 + 1.746 27
19. Robert Kubica Williams
P
1:16.559 + 2.546 27
20. George Russell Williams
P
1:17.126 + 3.113 23
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Vettel bliver hos Ferrari Bottas ikke sikker i sædet »