Red Bull præsenterer blå RB14

Red Bull Racing er næste team på Formel 1-gridden til at præsentere sin nye 2018-mesterskabsudfordrer. Bilen er overraskende nok blå, men det er der en forklaring på.

Red Bull Racing RB14 . Copyright Red Bull Racing

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 19/2 2018 klokken 13:02

”Disruption,” kalder Red Bull selv sin titeludfordrer til årets Formel 1-mesterskab, og det er ikke helt ved siden af. Bilen, som helt mundret bærer modelbetegnelse Aston Martin Red Bull Racing TAG Heuer RB14, er nemlig temmelig blå og mangler derfor sine karakteristiske gule og røde Red Bull-farver.

”RB14 bærer i øjeblikket en specialudgave af sin bemaling. Den fulde racingklare bemaling vil blive afsløret på spanske Circuit de Catalunya, Barcelona, i næste uge,” hedder det i en meddelelse fra teamet.

RB14 i special livery
Copyright Red Bull Racing


”De ukendte former under bemalingen bliver dog, hvor de er,” lyder det videre.

”Med indførelsen af HALO (bøjle til hovedbeskyttelse, red.) og de nye udelukkelseszoner på bagsiden af bilen, der effektivt fjerner hajfinner, abesæder og T-vinger, indebærer 2018 en større grad af forandring end set de seneste år.”

Man fornemmer, at udformningen ikke har været uden udfordringer.

”De tekniske forskrifter har ikke ændret sig det helt store i 2018, men monteringen af HALO har været en udfordring - for det meste med hensyn til at opbygge et chassis, der er stærkt nok til dels at rumme det men også at bestå en hård crashtest,” udtaler teamet.

RB14 i special livery
Copyright Red Bull Racing


Red Bull gør det meget klart, at den blå bemaling er en ”Special Edition” og at farverne endvidere vil blive benyttet i forbindelse med filmoptagelser på Silverstone i dag, mandag. Ved den såkaldte shake-down er Daniel Ricciardo chauffør i bilen, men i henhold til regulativet får den populære australier kun lov til at køre 100 kilometer på dagen.

I 2018 kører RB14 for tredje år i træk med Renaults V6-hybridmotor og igen i år med TAG Heuer-indpakning. Efter sæsonen udløber kontrakten med Renault, og det er stadig uvist, hvad der kommer til at skubbe Red Bull-raceren frem over asfalten i 2019.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Teampræsentationer i uge 8 Ricciardos Off-Day »