Mercedes: McLaren bliver en trussel

Sidste gang der stod McLaren-Mercedes på racerne var tilbage i 2014-sæsonen, da Kevin Magnussen havde sin debut for teamet. Men nu finder de to giganter sammen igen.

. Copyright McLaren Media

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 9/10 2019 klokken 18:10

McLaren havde haft et fornuftigt samarbejde med motorleverandøren fra Mercedes i mange år.

McLaren valgte dog at stoppe samarbejdet til 2015 sæsonen. De mente at chancerne for at vinde VM ville være betydelig mindre, hvis man kæmpede mod motorleverandørens eget fabriksteam.

Det lokkede så McLaren ud i et meget dårligt samarbejde med Honda, hvilket hurtigt fik McLaren på andre tanker. Problemet var bare, at Mercedes ikke ville have dem tilbage som kundeteam. Ikke før nu ihvertfald.

Med ankomsten af ny teamchef Andreas Seidl, og to gode kørere, er teamet på rette vej, og er ofte med i kampen om at være ‘best-of-the-rest’.

Derfor har Mercedes set muligheden i at få et konkurrencedygtigt team med i puljen af kundeteams. Hvilket Toto Wolff håber vil hjælpe med at bringe Mercedes fremad.

“Vi har lært, at det er en fordel at have flere motorenheder derude” udtaler Toto Wolff til Motorsport.com

En af fordelene er, at det giver Mercedes’-motorafdeling flere penge til at udvikle motorerne for.

Billeder fra søndag australien 2014Billeder fra søndag australien 2014
Copyright McLaren Media


Toto Wolff er dog bekendt med, at McLaren kan vise sig at være en trussel for Mercedes i 2021, når reglementet ændrer sig.

Ny aerodynamik på racerne, og et opdateret motorreglement, er med til at ryste posen i feltet. Derfor kan det vise sig, at McLaren trækker det længste strå med den nye racer.

“Der er mange fordele. Der er en risiko i det her: hvis McLaren gør et godt stykke arbejde, så vil de kæmpe hårdt, og måske benchmarke med os og sige ‘det er den samme motorenhed, og I gør ikke et godt nok stykke arbejde’.

Toto Wolff udtaler dog, at Mercedes føler sig klar til at tage skridtet, at tage kampen op imod McLaren med samme motor.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Orkan truer kvalifikationen i Japan Ricciardo indgår forlig med tidligere manager »