Kevin ikke bekymret over manglende FP1-træning

Det bekymrer ikke Kevin Magnussen, at han hele seks gange i sæsonen skal overdrage Haas-raceren til testkører Antonio Giovinazzi.

Kevin Magnussen gør sig klar . Copyright Haas F1

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 9/6 klokken 10:06

Hele syv fredagstræninger får testkøreren Antonio Giovinazzi hos Haas F1 i resten af sæsonen. Seks af træningerne, de såkaldte FP1, kommer til at gå ud over Kevin Magnussen, som pænt må aflevere sin bil til italieneren.

På grund af udformningen af Romain Grosjeans kontrakt skal schweizeren kun aflevere sin bil til Giovinazzi en enkelt gang, men det giver ikke Haas-køreren søvnløse nætter.

"Det var, hvad jeg blev tilbudt i kontrakten. Og jeg vidste ikke, at den anden kontrakt (Grosjeans, red.) var sådan! Jeg antog, at det ville være det samme, så jeg sagde: ’Ingen problemer’.

"Det er ikke nogen stor ting.”

Antonio Giovinazzi tester også for Sauber, som han i øvrigt har smadret hele to biler for.
Copyright Sauber Motorsport


"Jeg tror, at Romain havde en dårlig oplevelse med sit tidligere team, hvor de tog alle hans fredage, og han var sikkert meget hårdere på det punkt, end jeg var.”

Magnussen henviser til at Grosjean i sin tid hos Lotus i 13 ud af 19 weekender måtte overdrage sin FP1-tid til daværende test- og reservekører Jolyon Palmer, hvilket schweizeren senere har udtalt ødelagde hans set-up af bilen til selve løbet.

"De tilbød det samme til ham (Grosjean, red.). De tilbød os samme kontrakt, men han holdt fast på fredagen, fordi han havde en dårlig oplevelse, og mig bekymrede det ikke. Det er selvfølgelig ikke perfekt, og det er ikke det bedste, men jeg er ikke for bekymret over det. Jeg må bare kompensere for det."

Kevin Magnussen.
Copyright Haas F1


Umiddelbart kunne man få den tanke, at danskeren tager tingene lidt mere afslappet, idet han har indgået en toårig kontrakt med Haas, men det benægter køreren.

"Jeg vil gøre det bedste jeg kan, uanset hvor mange år jeg har tilbage af min kontrakt.”

”Så der er ingen grund til at klage. Det er, hvad det er. Jeg udfærdigede selv kontrakten, og jeg forhandlede selv med teamet.”

”Du lærer, så længe du lever,” lød det fra Magnussen.

Giovinazzi kommer fra Haas F1's motorleverandør Ferraris 'Young Driver Academy', hvilket menes at være en væsentlig del af kontrakten med fabrikken i Maranello.

Således har den 24-årige italiener også kørt test for Ferrari-motoriserede Sauber F1 samt erstattet en skadet Pascal Wherlein i Australiens Grand Prix, hvor han sluttede på 12. pladsen. Knapt så godt gik det i år i Kinas Grand Prix, hvor Giovinazzi formåede at smadre Sauber-raceren under både kvalifikation og løb.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Sidste chance til Honda Canadas GP: 1. Frie træning. Hamilton hurtigst fra »