Ingen straf til Vettel, Verstappen og Räikkönen

Det dramatiske sammenstød mellem Ferrari-duoen Vettel/Räikkönen og Max Verstappen i Red Bull under starten af Singapores Grand Prix får ingen konsekvenser for nogen af kørerne.

FIA Formel 1-flag . Copyright Michael Ewert

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 17/9 klokken 18:09

Starten på Singapores Grand Prix, som endte med en DNF til Ferrari-kørerne Sebastian Vettel og Kimi Räikkönen samt Red Bull-køreren Max Verstappen, kan mod nogen ret kaldes sæsonens mest dramatiske af slagsen.

Hele miseren startede under sprinten ned mod Sving 1 på den regnvåde bybane i Singapore, hvor Räikkönen under en ellers lovende kanonstart og overhaling på indersiden af Verstappen endte med at ramme teamkammeraten Vettel i venstre side, hvorefter finnen snurrede rundt og tog en sagesløs Fernando Alonso med sig ind i venstresvingets dækbarriere.

I mellemtiden var Vettel tilsyneladende sluppet helskindet ud af dramatikken, men få hundrede meter senere viste det sig, at Räikkönens påkørsel havde beskadiget hydraulikrør og køling på teamkammeratens røde racer, hvorefter den lækkede olie og kølevand fik Ferrarien til at snurre rundt og holde parkeret modsat kørselsretningen. Exit Vettel.

Og midt i al forvirringen snoede Lewis Hamilton sig elegant fri af balladen og indtog en overraskende førerposition, der holdt sig til mål.

Starten er gået på Singapores Grand Prix.
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


I ’bulls ring’ efter hændelsen gav ingen af de to Ferrari-kørere skylden til nogen, men den del af interviewet tog Verstappen sig til gengæld af ved at påstå, at Vettel var ”helt eller delvist den man kan bebrejde for sammenstødet”.

Uanset Verstappens opfattelse af festlighederne sendte stewards fra FIA følgende meddelelse efter løbet:

”Stewards har undersøgt videobeviserne og hørte på Sebastian Vettel, køreren af bil nr. 5, Kimi Räikkönen, køreren af bil nr. 7, Max Verstappen, køreren af bil nr. 33 og teamrepræsentanterne.”

”Køreren af bil nr. 7 havde en meget god start og var i stand til at forsøge at komme forbi bil nr. 33 på venstre side. Samtidig bevægede bil nr. 5, som havde en langsommere start, sig til venstre side af banen; bil nr. 33 og bil nr. 7 kolliderede derefter, hvilket resulterede i en kædekollision med bil nr. 5 og i sidste ende bil nr. 14 (Fernando Alonso) ved det næste sving.”

"Stewards mener, at ingen kørere blev fundet helt eller delvist skyldig i hændelsen og vil derfor ikke tage yderligere skridt."

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Singapore's GP; løbsresumé: Hamilton vinder Ericssons fremtid usikker »