Hollands GP - Løbsresumé. Verstappens 9. symfoni

Verstappen og Red Bull er ustoppelige i år og hollænderen tog endnu en sejr på hjemmebanen, Zandvoort. Haas valgte den rigtige strategi for Kevin Magnussen, men chancen glippede pga en safety car.

Hollands Grand Prix - Sejr til Max Verstappen . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 28/8 2023 klokken 09:08

Max Verstappen tog sin sejr nummer 9 i træk, hvilket tangerer Sebastian Vettels rekord med flest sejre i træk.

Bedriften er kun mere imponerende fordi søndagens løb startede under svære betingelser hvor regnen kom på den absolut første omgang i løbet.

Der var ellers tørt da starten gik, og Max Verstappen lå straks i føring. På første omgang tog Red Bull Perez ind mens Verstappen prøvede lykken på soft-dækket i regnen. Han kom dog også ind på anden omgang.

Hollands Grand Prix - Sejr til Max VerstappenHollands Grand Prix - Sejr til Max Verstappen
Copyright Red Bull Contentpool


Håbet var Cinturato-grønt

Kevin Magnussen startede fra pitten pga motorstraffe, så da næsten alle kørte i pit på første omgang, satsede Haas på et tidligt stop til danskeren, mens Hülkenberg blev ude. Dermed fik Magnussen det grønne Cinturato-dæk (Intermediate) på og kunne bevæge sig fremad i feltet og kom helt på på P7.

Da banen tørrede ud og feltet tilmed blev trukket sammen pga safety car på omgang 15, så kunne Haas-raceren ikke forhindre at de hurtigere kørere alle kom forbi igen.

Hollands Grand Prix - Sejr til Max Verstappen i regnvejrHollands Grand Prix - Sejr til Max Verstappen i regnvejr
Copyright Red Bull Contentpool


Afbrudt af regn

Der var spænding til det sidste - kun 7 omgang før mål, kom der endnu et kæmpe regnvejr ind over Zandvoort banen. Denne gang var regnen for kraftig til at løbet kunne fortsætte. Flere kørere sejlede af banen på vej rundt i første sving og Valtteri Bottas ramte barrieren hårdt da han slet ikke kunne stoppe raceren.

Dermed blev løbet stoppet med rødt flag og alle kørere blev sendt i pit. Enkelte kørere havde allerede pittet for at tage det blå "full wet"-dæk på, men selv med dette dæk ville det ikke give mening at fortsætte løbet under de forhold.

Alonso igen på podiet

Løbet blev genstartet efter 20 minutters pause og sluttede med sejr til Verstappen, foran Fernando Alonso og Pierre Gasly.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Max Verstappen Red Bull Racing
P
2T24:04.411 2 25
2. 5. Fernando Alonso Aston Martin F1 Team
P
2T24:08.155 2 19
3. 12. Pierre Gasly Alpine F1
P
2T24:11.469 2 15
4. 7. Sergio Perez Red Bull Racing
P
2T24:14.479 2 12
5. 6. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
2T24:16.952 2 10
6. 13. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
2T24:17.620 2 8
7. 2. Lando Norris McLaren
P
2T24:17.643 2 6
8. 4. Alexander Albon Williams
P
2T24:19.566 2 4
9. 8. Oscar Piastri McLaren
P
2T24:20.991 2 2
10. 17. Esteban Ocon Alpine F1
P
2T24:22.757 2 1
11. 11. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
2T24:24.498 2 0
12. 15. Nico Hülkenberg Haas F1 Team
P
2T24:25.251 2 0
13. 20. Liam Lawson Scuderia AlphaTauri
P
2T24:30.558 2 0
14. 18. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
2T24:30.821 2 0
16. 14. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
2T24:34.304 2 0
17. 3. George Russell Mercedes AMG
P
2T25:00.165 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
19. 9. Charles Leclerc Ferrari
P
41 omg. 2 0
20. 10. Logan Sargeant Williams
P
14 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Steiner "p*ssed off" over Magnussen og Hülkenberg Er F1 snart en lukket old boys-klub? »