Kæmpe breaking: Honda stopper!

Honda har netop overraskende meddelt, at man ikke længere vil levere Formel 1-motorer til Red Bull og AlphaTauri efter 2021 og trækker sig dermed helt ud af Formel 1.

Hondas logo. . Copyright Honda Motorsport

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 2/10 2020 klokken 10:10

Red Bull og AlphaTauri skal på udkig efter en ny motorleverandør efter 2021. Honda har i dag fredag den 2. oktober meddelt, at man stopper i Formel 1 efter 2021.

Det japanske firma vendte tilbage til Formel 1 i 2015 sammen med McLaren, hvilket dog ikke gik særlig godt – bare spørg Fernando Alonso.

Samarbejdet med Red Bull og AlphaTauri har dog været langt bedre og givet flere løbssejre, senest til Gasly på Monza.

Gasly vinderGasly vinder
Copyright Red Bull


Der har dog også været en vis utilfredshed at spore mellem Red Bull og Honda, senest tilbagevendende motorproblemer på Verstappens bil, men det er uvist, om de problemer kan have bidraget til beslutningen om at trække sig fra Formel 1.

Dermed er der kun tre motorleverandører tilbage I Formel 1 efter 2021: Mercedes, Ferrari og Renault.

I henhold til de gældende regler vil Renault være forpligtet til at levere motorer til Red Bull og AlphaTauri, da de har de færreste kunder, medmindre de forskellige teams kan overtale Mercedes eller Ferrari til at levere en motor til Red Bull og AlphaTauri

Red Bull og AlphaTauri har begge underskrevet den nye Concorde-aftale, som binder dem til Formel 1 indtil udgangen af 2025.

"Vi ser frem til en ny æra med innovation, udvikling og succes," udtaler Red Bull-bossen Christian Horner, og henviser til, at han forstår og respekterer Hondas beslutning.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Mazepin vil købe HAAS Her er konkurrenterne til Haas-sæderne - del 1/2 »