Med afslutningen af Belgiens Grand Prix blev første halvdel af Formel 1-sæsonen afviklet, og i denne artikel lader vi blikket glide ned over de enkelte køreres præstationer i halvåret.
Nederst er den aktuelle stilling i BMF1.dk's Power Rating. Placeringerne er baseret på bedømmelser fra og med sæsonåbningen i Bahrain i marts måned og til Belgiens GP.
Bedømmelserne kommer i vilkårlig rækkefølge.
Yuki Tsunoda
Yuki Tsunoda fik en god start på året og klarer sig godt sammenlignet med Daniel Ricciardo i den anden RP F1 (VCARB) og har ofte været den hurtigste af de. Selv om Daniel Ricciardo har haft overhånden i nogle af de seneste løb, er 22 point ikke desto mindre et stærkt afkast af den japanske kørers indsats.
Carlos Sainz
I Australiens GP skulle Carlos Sainz vise sig at blive sæsonens første kører udenfor Red Bull-garagen til at tage en sejr. Men i denne branche er det lysår væk, og efter sin blindtarmsoperation er det et stykke tid siden at Sainz har vundet et løb for Ferrari.
Charles Leclerc foran Oscar Piastri og Carlos Sainz. Monacos GP 2024
Copyright Ferrari Media
Fernando Alonso
Det har ikke været det bedste år for Fernando Alonso, som bestemt har haft nogle dårlige weekender i forhold til hans normalt høje standarder, men faktum er, at han har dobbelt så mange point som teamkammeraten Lance Stroll. Yderligere har eksverdensmesteren en komfortabel 9-5 føring i deres indbyrdes opgør. I hvert løb presser spanieren presser sin Aston Martin, som bare ikke yder bedre.
I det interne regnskab er Sainz kun 15 point efter holdkammeraten Charles Leclerc og har samlet fem podieplaceringer ind til nu. På sine gode dage er han stadig en af feltets bedste, og fra næste år ser vi ham i en Williams.
Charles Leclerc
Charles Leclercs absolutte højdepunkt var hjemmebanesejren i Monaco og lige i nuet blev alle andre resultateroverskygget af præstationen i barndommens gader. Siden da har det været lidt op og ned, hvilket ikke mindst kan adresseres til en langsom Ferrari.
Kinas Grand Prix 2024. Fernando Alonso på Shanghai banen
Copyright Aston Martin Aramco F1 Team
Monegaskerens P3 på Spa-banens halvårsafslutning gav derfor utvivlsomt et rygstød til løbene efter sommerpausen. Seks podier i sæsonen og P3 i det individuelle kørermesterskab er en flot præstation, selvom Maranello-teamet i mellemtiden er gledet ned på fjerdepladsen i hakkeordenen.
Nico Hülkenberg
Haas F1 har bestemt ikke feltets hurtigste knallert på havnen, men så er det heldigt, at amerikanerne har en hurtig kører i den ene af bilerne. Nico Hülkenberg har gjort det vildt godt i år og får det optimale ud af sit materiel.
Således var P6-placeringerne i Østrig og England en velfortjent belønning efter at tyskeren igennem første halvdel af sæsonen har ligget i og omkring kvalifikationens Q3. Hülkenberg har leveret varen i et omfang, hvor Kevin Magnussen til tider har været tvunget ind i en ofte kontroversiel støtterolle. Tyskeren fortsætter hos Sauber fra næste sæson.
George Russell foran Max Verstappen. Belgiens GP 2024
Copyright Mercedes AMG - Jiri Krenek
George Russell
I kvalifikationsregnskabet fører George Russell over teamkammeraten Lewis Hamilton med hele 10-4, men i takt med at Mercedes W15'erens fart er øget, er Hamiltons også blevet bedre, og Russells største udfordring bliver en syvdobbelt verdensmesters ånde i nakken.
Ikke desto mindre har han til tider kørt fremragende i år, med pole og et podie i Canadas GP efterfulgt af sejren i Østrig, men diskvalifikationen på Spa gjorde ondt og har efterladt briten hele 34 point bag Hamilton. Frustrerende, når Russell har haft den interne overhånd i så lang tid.
Lewis Hamilton
Den syvdobbelte verdensmester havde et svag start på sæson, ikke bare i forhold til hvad vi normalt ser fra Mercedes, men også i forhold til Hamilton selv.
Mercedes W15 har bestemt ikke gjort livet lettere for Lewis Hamilton, men allike vel skulle vi helt frem til Miamis GP, før han sluttede foran George Russell. Alt tyder dog på, at han er ved at finde sig til rette, og resultaterne er fulgt med.
Således var Hamiltons sejr på Silverstone helt oppe i toppen på følsomhedsskalaen, idet det øverste trin på samlet var det første siden 2021. Eksverdensmesteren er taget på sommerferie med en kuffert indeholdende to sejre i tre løb og fire podiepladser i fem løb. En præstation kun overgået af Max Verstappen, hvilket er værd at bemærke.
Østrigs Grand Prix 2024. Verstappen vinder sprintløbet fra pole position
Copyright Red Bull Contentpool
Oscar Piastri
Oscar Piastri er en usædvanligt “cool” og nedtonet persontype, der uanset varmen i cockpittet taler helt roligt på radioen. Australieren ser da heller ikke sig selv ude af titelkampen, hvilket fortæller alt om, hvordan han ser på sin sæson indtil videre.
Med sejren i Ungarns GP kan Piastri kalde sig grandprix-vinder, har flere gange været på podiet, og rykker tættere og tættere på holdkammeraten Lando Norris. Det er i hvert fald helt sikkert, at vi kommer til at se noge interessante interne nærkampe hos McLaren, som nok skal få noget at se til.
Lando Norris
I den anden side af McLaren-garagen sidder Lando Norris, der kører som en kommende verdensmester. Efter triumfen i Miamis sprintløb kan han nu også kalde sig grandprixvinder og har været den nærmeste udfordrer til Max Verstappen hele året og var ofte den eneste, der kunne hamle op med Red Bull-køreren i begyndelsen af sæsonen.
Der er stadig udviklingsområder hos Norris, eksempelvis hans problemfyldte starter, hvilket McLaren er nødt til at adressere, når teamet nu ligger blandt de to hurtigste på gridden. Hvis starterne bliver forbedret, kan Norris give Verstappen hede ånde i nakken i den sidste halvdel af sæsonen. McLaren har i hvert fald givet ham værktøjet.
Lando Norris foran Charles Leclerc. Miamis GP 2024
Copyright McLaren Racing Media
Max Verstappen
Den næste sætning lyder umiddelbart forkert: Max Verstappen har ikke vundet i fire løb. Man skal dog ikke glemme, at han stadig fører med 78 point i kampen om det individuelle mesterskab, har vundet syv af de 14 løb og ser ud til at være godt på vej mod endnu en titel.
Men – Red Bull er blevet indhentet af deres konkurrenter, og Verstappen har været nødt til at gå op på den helt store klinge og bruge alle nuancer af sit høje niveau for at holde sig foran. Undervejs har der været stillet (de sædvanlige) spørgsmål om den dobbelte verdensmesters kontante kørestil. Ikke mindst efter situationen med Norris i Østrig.
Men faktum er, at Verstappen, selv uden den hurtigste bil, har formået at holde fast i VM-føringen og endda til tider udbygge den. Det formår kun en konsekvent, ubestridt, dygtig kører.
Alex Albon
Albon har i perioder gjort det virkelig godt i en meget svingende Williams. Kun i en enkelt springkvalifikation har teamkammeraten Logan Sargeant formået at være hurtigere end thai-briten. I glimt ser man talentet, men kollisioner og tekniske problemer har spændt ben for ham. Af samme årsag har Albon kun indsamlet 4 point på kontoen.
Pierre Gasly. Imolas GP 2024
Copyright Alpine F1
Esteban Ocon
Ligesom Gasly, sidder Esteban Ocon i en problematisk racer (og team), hvilket alt for tit har placeret ham i den dårlige ende af feltet. Dog må man også pege på nogle særdeles uhensigtsmæssige hændelser, hvor Ocon har vist meget lidt omtanke. Eksempelvis som i Monaco, hvor han helt unødvendigt kolliderede med sin teamkollega.
Siden da er det dog blevet til nogle gode placeringer, eksempelvis i Belgien, hvor han kom i pointene og 9-5 i løbene og 10-4 i kvalifikationerne i forhold til Gasly kan heller ikke overvurderes. Ocons største udfordring er nok hans temperament, som han fra 2025 skal forsøge at få styr på hos Haas F1.
Pierre Gasly
Lad det være sagt med det samme: Alpine F1’s konsekvent elendige og problemfyldte sæsonstart har ikke gjort livet lettere for hverken Pierre Gasly eller Esteban Ocon. Konstant har de været hæmmet af langsomme og problematiske motorenheder, og for begge kørere gælder det, at de oftest har gjort, hvad de kunne for at få mest muligt ud af materiellet. Og der har ikke været meget.
Gasly har tidligere vist, at han kan vinde løb, men det bliver med garanti ikke hos Alpine.
Lance Stroll. Ungarns GP 2024
Copyright Aston Martin Aramco F1 Team
Lance Stroll
Det har længe set sort ud for Lance Stroll, som onde tunger mener udelukkende sidder en sin Aston Martin, fordi faren ejer butikken. Måske sandt, men ikke desto mindre har sønnen formået at lukke hullet op til Fernando Alonso. Det er dog stadig på 25 point, men dog markant bedre end sidste sæson.
Således har Stroll indsamlet, hvad der svarer halvdelen af Alonsos point indtil nu, og man må dog lette på kasketten over canadierens P6 i Australien og P7 i Canada og England.
Valtteri Bottas
Bottas ligger i absolut modsatte ende af i tabellen sammenlignet med tiden hos Mercedes. I langt de fleste løb kan hans indsats bedst betegnes som anonyme, men med til historien hører, at finnen kører i en problematisk Sauber og at han har været plaget af bizarre pitstop-problemer, der har sendt tankerne hen på de glade 80’ere, hvor Ferrari stod for den del af F1-underholdningen.
I de direkte dueller med Guanyu Zhou i den anden Sauber, fører finnen med 9-5 i løb og 13-1 i kvalifikationerne, så i det interne regnskab er Bottas klart bedst.
Ungarns Grand Prix 2024. Daniel Ricciardo på Hungaroring
Copyright Red Bull Contentpool
Daniel Ricciardo
Sammenfattende har mangel på konsistens været Daniel Ricciardo problem i år, hvilket han også selv indrømmer. Dog har der været glimt af højdepunkter, som f.eks. P4 i Miamis sprintløb, men ellers har den anden side af garagen, hvor Yuki Tsunoda holder til, været den mest konsekvente afslutter i første halvdel af sæsonen.
De seneste løb har der været en opadgående tendens, hvor det er blevet til 3 point i de sidste seks løb, og tiden vil vise, om den humørspredende australier kan præstere på et niveau, der hjælper ham til at fortsætte i Formel 1 i næste sæson.
Guanyu Zhou
Som i tilfældet med Bottas, har Sauber heller ikke leveret en konkurrencedygtig bil til Zhou Guanyu, og indtil videre er sæsonens højdepunkt P11 i Bahrain, hvilket har medvirket til at kineseren ligger på P18 i kørernes mesterskab og dermed foran sin rutinerede teamkammerat. Begge kørere har 0 point.
Zhous eneste mulighed for at fortsætte i Formel 1 vil være et sæde hos den tidligere arbejdsgiver fra juniorårene, Alpine F1, der anses som det mest realistiske. Dertil skal kineseren overveje at køre hurtigere og slutte foran Bottas på regelmæssig basis for at bevise sit værd.
Kevin Magnussen foran Daniel Ricciardo. Ungarns GP 2024
Copyright Haas F1 - LAT Photo
Kevin Magnussen
Det vil være uretfærdigt at beskylde Kevin Magnussen for at have kørt dårligt i første halvdel af sæsonen. Det er endda lagt fra. Danskerens uheld er bare, at han har fået en usædvanligt velkørende teamkammerat i Nico Hülkenberg, der samtidig har mere styr på Haas VF24, end ham.
Af samme årsag stopper Magnussen hos Haas F1 med udgangen af indeværende sæson, og umiddelbart ser en fortsat karriere i Formel 1 vanskelig ud for den hurtige dansker. Herfra er det enten en tilbagevenden til den tidligere arbejdsgiver Renault, nu Alpine, eller at Sauber vælger at lade den 31-årige rutinerede kører følge med Hulken. 177 F1-starter tæller i denne branche.
I givet fald vil Sauber få et usædvanligt rutineret og dedikeret kørerteam, hvor begge allerede har bevist deres “team spirit”. Dog har K-Mag ved flere lejligheder udtalt, at det ikke er verdens ende, hvis han må forlade F1, og der venter utvivlsomt flere interessante tilbud fra andre løbsserier til den rutinerede dansker.
Ungarns Grand Prix 2024. Red Bulls Sergio Perez
Copyright Red Bull Contentpool
Sergio Perez
Efter en god start på sæsonen knækkede kardanakslen for den rutinerede mexicaner, og det, der lignede en mulig kamp om verdensmesterskabet døde fuldstændigt. Sergio Perez kørte nogle virkelig dårlige løb, men af uransagelige årsager valgte Red Bull at forlænge kontrakten.
Herefter skulle man så tro, at kæden ville blive strammet, men det gik i stedet den stik modsatte vej. Således gik han fra 4 podieplaceringer i de første fem løb til ingenting i de sidste 9, og han og Verstappen befandt sig pludselig i hver sin ende af tabellen. Kun en enkelt gang sluttede Perez bedre, og det var i Australien, men det skyldtes, at hollænderen udgik af løbet.
Perez er en stærk kører i en af feltets hurtigste biler, og tiden vil vise, om han har tilstrækkelig tid til at vende udviklingen. Han sidder i hvert fald selv med løsningen.
Logan Sargeant
For denne skribent er Logan Sargeants tilstedeværelse i Formel 1 en stor gåde. Og hvor befordrende er det for en kørers selvtillid, når teamchefen åbenlyst bejler til en anden kører, Carlos Sainz, mens hans kører stadig sidder i bilen? Der er ingen nåde i Formel 1.
Faktum er dog, at amerikaneren har forbedret sig i forhold til sidste år, men han er stadig ikke i nærheden af den nærmest sammenlignelige, teamkammeraten i den anden Williams, Alex Albon. Herfra er det derfor svært at se Sargeant fortsætte hos det hæderkronede team i 2025.
Zhou på Monaco banen
Copyright Stake F1 Team
Pointene i vores Power Rating er et subjektivt skøn fra samtlige skribenter og baseret på præstationerne under kvalifikation, sprint- og grandprix med hovedvægten på det sidste. 10 point er maksimum og kolonnen til højre viser standardafvigelsen mellem skribenternes bedømmelser, hvor 0,0 viser fuld enighed.
Power Rating 1. halvår 2024
Nr. |
Kører |
Rating |
Std.afvigelse |
1. |
Lando Norris |
9,1 |
0,6 |
2. |
Max Verstappen |
9,1 |
0,9 |
3. |
Oscar Piastri |
8,5 |
0,7 |
4. |
Charles Leclerc |
8,4 |
1,4 |
5. |
George Russell |
8,3 |
0,9 |
6. |
Lewis Hamilton |
8,2 |
1,1 |
7. |
Carlos Sainz |
7,8 |
2,5 |
8. |
Nico Hülkenberg |
7,6 |
1,1 |
9. |
Fernando Alonso |
7,2 |
1,4 |
10. |
Alex Albon |
6,9 |
1,0 |
11. |
Yuki Tsunoda |
6,8 |
1,4 |
12. |
Kevin Magnussen |
6,6 |
1,6 |
13. |
Daniel Ricciardo |
6,6 |
1,1 |
14. |
Lance Stroll |
6,6 |
1,4 |
15. |
Pierre Gasly |
6,5 |
1,1 |
16. |
Esteban Ocon |
6,4 |
1,3 |
17. |
Sergio Perez |
6,0 |
2,2 |
18. |
Valtteri Bottas |
6,0 |
1,0 |
19. |
Guanyu Zhou |
5,4 |
1,3 |
20. |
Logan Sargeant |
4,0 |
1,6 |
Giv din mening til kende på
vores Facebook-side >>>