Bernie: Honda-brud er McLarens egen skyld

Selv om McLaren og Honda endnu ikke officielt har bekræftet deres skilsmisse, udtaler den tidligere F1-boss, Bernie Ecclestone, at det kommende brud i virkeligheden er McLarens egen skyld.

Bernie på besøg hos Red Bull . Copyright Red Bull Media

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 14/9 2017 klokken 09:09

Det har rumsteret et stykke tid men forventes først officielt bekræftet i forbindelse med Singapores Grand Prix denne weekend. Det hårdt prøvede partnerskab mellem McLaren og Honda er nu endegyldigt fortid, og førstnævnte team forventes ved samme lejlighed at offentliggøre et nyt motorsamarbejde med Renault.

Selv om den nu afgåede F1-boss, Bernie Ecclestone, er glad for at puslespillet efter alt at dømme ender med, at Formel 1 beholder Fernando Alonso, så er den erfarne brite ikke i tvivl om, hvor ansvaret for hele suppedasen skal placeres.

"Renault-aftalen er på plads," udtaler Ecclestone til avisen Daily Mail. "At Alonso bliver er en super nyhed.”

Herefter smider den 87-årige en håndfuld salt i det åbne, britiske sår.

”Men jeg kan ikke se, hvorfor McLaren vil blive lykkeligere med Renault, end de er med Honda.”

F1s nye ejer Chase Carey (tv) og Bernie Ecclestone
Copyright Telegraph


"Det var ikke Hondas fejl, at tingene ikke fungerede. Det var McLarens egen. Hver eneste dag kæmpede de mod hinanden om alt i stedet for at samarbejde. Det var lidt dumt," begrunder Bernie over for avisen.

I lyset af de nærmest groteske, tekniske problemer hos McLaren Honda virker bruddet og den nye Renault-aftale umiddelbart lige til, men det er på ingen måde tilfældet. Tværtimod tegner der sig et billede af et temmelig kompliceret puslespil, som bliver nødt til at gå op.

Således indgår McLarens ønske om at beholde Fernando Alonso ved at udskifte de forkætrede Honda-enheder til Renault-power, Hondas nye ægteskab med Toro Rosso og Carlos Sainz’ skifte fra Toro Rosso til Renault.

Alt tyder dog på, at brikkerne nu er faldet på plads og offentliggøres om få dage.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« FIA sikrer konfrontationer Renault fyrer Red Bull fra 2019 (opdateret) »