Vettel kan vinde på alternativ strategi

Sebastian Vettels Ferrari starter i 2. række når starten går i eftermiddag, men tyskeren starter på ultrasoft-dækket, mens Mercedes skal forsøge at få sejren hjem på supersoft

Frankrigs Grand Prix 2018 . Copyright Mercedes AMG

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 24/6 2018 klokken 13:06

Under fredagens frie træninger kørte alle kørere et langt stint på fuld tank, og hér var Mercedes og Ferrari meget jævnbyrdige. Det tyder på at forskellen under løbet vil være mindre end de 0,4 sekunder som der var i kvalifikationen.

Sebastian Vettel indrømmede også efter kvalifikationen at hans omgang ikke var optimal: "Mit sidste forsøg var ikke spektakulært, desværre, og jeg tror ikke det var godt nok til at komme på første række i starten. Efter mit første forsøg i Q3, troede jeg at jeg kunne komme tættere på Mercedes og jeg håbede at jeg kunne forbedre. Men desværre, i mit sidste hurtige forsøg, pressede jeg lit for meget og lavede et par fejl rundt omkring. Uanset hvad, bilen er god og vi viste det. Lad os se hvad der sker i morgen, eftersom vi starter på forskellige dækstrategier. Jeg tror på at bilen vil være stærk under løbet"

Reglerne siger at top-10 kørerne skal starte løbet på den dæktype som den hurtigste omgang blev kørt på i Q2. For Mercedes betyder det at de starter på supersoft, mens Ferrari får det hurtigere og blødere ultrasoft dæk.

Det afgørende for Vettel er at han fra start kan komme forbi både Valtteri Bottas og Lewis Hamilton. Ellers vil Ferrari ikke kunne udnytte fordelen af ultrasoft dækket og kan dermed blive tvunget til at tage et tidligt pitstop for ikke at sidde fast bag begge Mercedes-kørere.


Frankrigs Grand Prix 2018 - Haas, Romain Grosjean på vej ud af pitten på Paul Richard banen
Copyright Haas F1



Forberedelserne under 3. frie træning var sparsomme på grund af kraftig regn.

Frankrigs Grand Prix 2018. Charles Leclerc under 3. frie træning i regnvejr
Copyright Sauber F1


Løbet starter kl 16:10 i eftermiddag.

Herunder ses startopstillingen. Bemærk at vi ikke har alle oplysninger om dækvalg i skrivende stund. Vi opdaterer efterhånden som vi får meldinger ind.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren er startet på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
SS
1:30.029 19
2. Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas F1 Team
SS
1:30.147 17
3. Sebastian Vettel Scuderia Ferrari
US
1:30.400 22
4. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
SS
1:30.705 20
5. Daniel Ricciardo Oracle Red Bull Racing
SS
1:30.895 20
6. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
US
1:31.057 22
9. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
US
1:32.930 24
10. Romain Grosjean Moneygram Haas F1 Team
US
0:00.000 20
16. Fernando Alonso McLaren Formula 1 Team
P
1:32.976 10
17. Stoffel Vandoorne McLaren Formula 1 Team
P
1:33.162 10
18. Sergey Sirotkin Williams Racing
P
1:33.636 9
19. Lance Stroll Williams Racing
P
1:33.729 10
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Frankrigs GP - Kvalifikationen LIVE: Hamilton på p Løbsresumé, Frankrigs Grand Prix: Hamilton vinder »