Af: Simon Kraglund (sk@bmf1.dk) d. 21/7 2023 klokken 18:07
Det var en træning, hvor vi var vidner til flere forskellige kørere sætte hurtigste tid. Til sidst var det Leclerc som sluttede som hurtigste mand.
Noget af forklaringen kan være på grund af, at den 25-årige racerkører satte sin tid senere i sessionen i forhold til nogle af sine konkurrenter.
Blandt andet sluttede Norris som toer, men briten satte sin tid noget tidligere end Leclerc og han sluttede kun +0.015 efter monegaskeren. Piastri havde motorproblemer, hvilket nok forklarer, hvorfor australieren sluttede helt nede som P19.
Gasly havde også fart i sin Alpine-racer, men ligesom Leclerc var han også en af de kørere, der satte sin tid sent i træningen. Lovende for Alpine, at de har to kørere i top 5.
Tsunoda har fået en ny teamkammerat i form af Daniel Ricciardo og dagens anden træning var første gang, hvor man for alvor kunne sammenligne de to kørere.
Efter træningen kan man konstatere, at japaneren har overhånden ved at køre sig ind som P4. Ricciardo sluttede ti positioner længere tilbage, hvor han manglede næsten femtiendedele til sin japanske holdkammerat.
Som vanen tro har man lyst til at sige, så formåede Hülkenberg at sætte en tid, der var god nok til at ende i top 10. Tyskeren kørte sjettehurtigste tid, hvorimod Magnussen desværre endte helt nede som P15 med omkring et halvt sekund op til Hülkenberg.
Alfa Romeo viste også positive takter i dagens træning, hvor Bottas sluttede som P7 med Zho som P9.
Og nu kommer vi til Verstappen og Red Bull. Vi har været vant til at se den dobbelte verdensmester drive gæk med alle andre.
Men i dagens anden træning sluttede hollænderen på en uvant position som P11. Meget bedre gik det ikke i den anden garage, hvor Perez sluttede helt nede som P18.
Williams viste tidligt i sessionen, at de var meget hurtige, hvor begge kørere lå i top to, endda med Sargeant som hurtigste mand i begyndelsen af træningen.
Dog faldt Williams ned på jorden i løbet af træningen, hvor Albon endte på P13 og Sargeant på P17. Dog satte Williams deres tider så tidligt, at man sagtens kan forestille sig Williams slutte højere til kvalifikationen og løbet.
Mercedes var det eneste hold, der ikke kørte nogle tider på soft-dækket, hvilket nok forklarer hvorfor, de måtte tage til takke med P16 og P20 med Hamilton som den hurtigste af de to Mercedes-kørere.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)