Ulovlig affjedring hos Mercedes, lovlig

Mercedes, og et par andre hold, anvender en speciel form for hydraulisk affjedring, der gør det muligt at sætte bilen mere præcist op end med traditionel affjedring, men måden de styrer den på, er på kant med reglerne.

Barcelona 2017 pre-season test 2 - Mercedes . Copyright Mercedes AMG

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 14/8 2017 klokken 09:08

Når et hold udvikler en ny Formel 1 bil, starter de med at tegne en bil, der opfylder alle de regler, der er lavet til dem.

Når den så er tegnet, læses regelbogen igen, for at finde frem til de passager, hvor man kan fortolke på reglerne, for at finde måder til at omgå reglerne.

Det er det der gør, at sporten udvikler sig så fantastisk som den gør, men at der også nogle gange, er hold der får dømt løsninger ulovlige og at der kommer præciseringer i løbet af en sæson, så hold må begynde forfra.

Nogle af Formel 1 holdene, anvender i år en ny form for affjedring, der ikke anvender traditionelle fjedre, men hvor affjedringen ligger i et hydraulisk system, der giver dem flere justerings muligheder.

Men det har en klar ulempe, hvorfor ikke alle anvender det, nemlig at det fungere forskelligt alt efter hvor varmt det er.

I starten af et løb, vil bilen være anderledes at kører, end den er senere, hvor hydraulikvæsken er blevet maseret godt varm.

Det er forbudt at forvarme væsken, for at komme dette til livs, hvorfor bilerne med dette system, måtte kører med en opsætning, der var et kompromis.

Det vargrunden til, at Mercedes havde en bil i starten af sæsonen, der var lynende hurtig under kvalifikationen, men ikke kunne holde tempoet oppe i løbet.

Mercedes ingeniørene tænkte kreativt, for at finde en løsning. Hvilket endte med, at man ændrede på placeringen af de hydrauliske rør til affjedringen, så de nu kom til at løbe lige op af udstødningen.

På den måde bliver hydraulikvæsken opvarmet, uden FIA kunne sige, at det var tanken med placeringen.

Smart tænkt, men der er heller ikke nogen tvivl om, at det ikke er i ånd med reglen.

Force India, der er et af de andre hold, der anvender samme form for affjedring, har efterfølgende gjort det samme.

Der er dog udmelding om, at der bliver kikket nærmere på løsningen og at det senest i 2018 vil blive forbudt at anvende den.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Rosberg tror på Mercedes McLaren vil have sit eget F1 GP »