Tyve år gammel Tyrrell 026 opgraderes til 2018-specifikationer

Ikke mange F1-designere har haft mulighed for at ændre en tyve år gammel Formel 1-racer og få den til at ligne nutidens reglement. Men det sker nu, og du kan endda blive passager i vidunderet.

Mika Salo i Tyrrell 025 . Copyright Tyrrell

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 21/8 2017 klokken 14:08

Mange F1-fans har kendskab til den berømte to-sæders Minardi Formel 1-racer, der hidtil har været benyttet til at give diverse VIPs og kendisser mulighed for at prøve, hvad det vil sige at køre i motorsportens kongeklasse - som bagsædepassager, vel at mærke.

Udgaven har hidtil været baseret på Tyrrell 026 fra 1998 men med Minardis bemaling. Billedet herover er forgængeren til omtalte tosædersmodel, en Tyrrell 025 med X-wing, men chassiset er det samme.

Nu skal to-sædersraceren imidlertid opgraderes til i højere grad at ligne nutidens 2017-modeller - eller rettere sagt næste års model, og projektet skal ledes og styres af den tidligere tekniske chef for Jordan, Renault og Toyotas Formel 1-teams, Mike Gascoyne.

Projektet så dagens lys første gang på Silverstone i år og er igangsat af de nye F1-ejere, Liberty Media, som en del af bestræbelserne på at gøre Formel 1 mere publikumsvenligt og appellerende for fans. Således vil ikke kun VIPere og kendisser få muligheden for at sidde på bagsædet i en F1er, men også såkaldt ”almindelige” tilskuerne vil, via diverse konkurrencer og lodtrækninger, eller, for de mere velstående og mod betaling, kunne klemme sig ned i siddebrønden.

I modsætning til nutidens F1ere burde der være garanti for god lyd, idet bilen vil blive bestykket med en Cosworth V10.

To-sæders F1-oplevelse på Sepang Int. Cirquit.
Copyright Sepang International Circuit


Endvidere vil der blive arbejdet mere med bagsædepassagerens udsyn, idet staklen hidtil kun havde udsyn til den foran siddende kørers massive styrtbøjle. Efter sigende skulle dette være en ubehagelig oplevelse, idet passagerens hoved konstant og ufrivilligt dinglede fra side til side på grund af de massive G-kræfter på den utrænede nakke. Efter kun to eller tre omgange, var ubehagelighederne til at mærke (se billedet her over). Dette vil der også blive ændret på.

I sammenligning med nutidens avancerede hybridmotorer er V10eren knapt så kompliceret at arbejde med, men alligevel vil der være store udfordringer med teknikken.

"Hvis dette kommer til at foregå i samtlige 21 løb næste år, er det en meget stor logistisk udfordring for os som team," siger Gascoyne. "Vi kører meget færre kilometer end F1-bilerne, men vi har ikke motorer med lang levetid, og vi har ikke gearkasser med lang levetid. Så det er en udfordring i sig selv med hensyn til at opretholde alle dele og få dem til at holde.”

"Det er ikke en teknisk udfordring at producere en konkurrencedygtig bil, men du er også nødt til at producere en sikker racerbil, der skal køre i fire dage ved hver grand prix.”

"Den skal være sikker og pålidelig, og den skal kunne køre hver gang. Hvis du kun har et 5-minutters vindue til at sætte to VIP'er ned i bilen, så ser det ikke godt ud, hvis motoren strejker eller går i stykker!"

Gascoyne nævner også, at der hviler et andet stort pres på teamet, deri øvrigt overtager Manor Racings tidligere garager ved løbene. Som en slags flagskib for Formel 1-brandet og foran tusindvis af tilskuere skal det nemlig bare virke.

"Som jeg sagde til hele teamet, så har vi F1-logoet på vores skjorter og biler, og det er det, alle ser på," lød et fra teamchefen.

"På Silverstone var bilerne ude en time før starten af løbet foran 120.000 tilskuere med to VIP'er, og du repræsenterer F1. Medierne ser på dig, publikum ser på dig, så det SKAL bare fungere. Det er vigtigt, og det har sit helt eget pres," sluttede Gascoyne.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kevin har en god arbejdsmoral Vild weekend i vente »