Østrigs GP: Dagen derpå

Så er det dagen derpå tid igen og mon ikke der er et par Mercedes-kørere og en ung hollænder som bliver nævnt? Det tror jeg vist nok.

Tyren på Red Bull Ring . Copyright Red Bull Media

Af: Kim Kristensen (kk@bmf1.dk) d. 4/7 2016 klokken 17:07

Det er dagen derpå oven på et dramatisk løb i Østrig, hvor specielt den sidste omgang måske er en af dem som vil gå over i historien. Det er dog ikke noget godt den vil blive husket for, fordi det er naturligvis det katastrofale sammenstød mellem de to sølvpile. Der har vi så allerede et emne som skal vendes i denne klumme, de andre er Pascal Wehrlein, Max Verstappen og banernes generelle opbygning som også har fyldt en del i Østrig.

Da dette er en klumme skal det naturligvis nævnes at det er skribentens holdninger som kommer til udtryk og altså ikke holdninger som er et udtryk for den generelle holdning hos BMF1. I er naturligvis velkommen til at kommenterer klummens indhold, men det skal naturligvis foregå i en ordentlig tone som altid.

Mercedes børnehaven.

Lewis Hamilton
Copyright Mercedes AMG


Det gik galt i Spanien, i Canada gik det næsten galt og i går gik det så galt for Nico Rosberg. Der er naturligvis tale om de to Mercedes-køreres interne duel, som er begyndt at koste sammenstød. Sidste år var der også en masse ballade, men her gav det ikke direkte sammenstød, men det gør det nu og det er Mercedes nødt til at gøre noget ved. Det dur nemlig ikke at de to kamphaner bliver ved med at ødelægge løbene for hinanden, på en måde der får det stærkeste team i Formel 1 til at minde om en børnehave.

Spørgsmålet er bare hvad Mercedes skal gøre, fordi begge kørere har et eller andet sted ret til at gøre som de gør. De fleste af episoderne er opstået fordi Lewis Hamilton har jagtet sejren med alt det han nu har at skyde med, mens Nico Rosberg har forsvaret sig det bedste han har lært og nogen gange gjort det ved at gå over grænsen. Så kunne man sige, at Nico Rosberg skal lade være med at gå over grænsen og ikke lave et nummer som det han lavede i går, men så enkelt er det bare ikke.

Nico Rosberg foran Lewis Hamilton
Copyright Mercedes AMG


Fordi det der skete i går har man set Lewis Hamilton forsøge at gøre flere gange, der har Rosberg så bare trukket sig, så det ikke er endt i ballade og eventuelle straffe. Det er naturligvis klart at det gider tyskeren da ikke blive ved med i længden, hvilket nok er grunden til vi har set episoder som den i går og måske også den fra det spanske grand prix, hvor de kørte hinanden af banen. Derfor fristes jeg til at sige, at Mercedes skal bede Hamilton om at lade være med at være så vild i duellerne med hans holdkammerat i håb om at de så undgår sammenstød.

Så sidder der sikkert nogle fans af den kære verdensmester og tænker "Hvad er det nu for noget vås," og det må I gerne tænke. Pointen er at så længe Lewis kører vildt og voldsomt, så vil Nico blive presset til at gøre det samme. Derfor vil det ende i de sammenstød, som man er så trætte af hos sølvpilene. Derfor skal Mercedes styrer Hamilton, fordi så vil Rosberg automatisk rette ind også.

Nico Rosberg
Copyright Mercedes AMG


Det vides dog ikke, hvordan Mercedes vælger at tackle denne situation, men det forlyder de vil tage stilling til nogle beslutninger omkring eventuelle teamordre i løbet af ugen. De rygter har så allerede fået Lewis Hamilton til at sige, at det håber han ikke de gør, fordi han vil hellere kører når der ikke er teamordre. Den udmelding skal briten have ros for, fordi der er vel i bund og grund ikke mange af os som synes det er fedt med teamordre eller er det bare mig?

Han skal så lige være opmærksom på at det altså gælder dem BEGGE, fordi noget af hele balladen mellem de to er jo netop opstået, fordi Lewis mener han skal bestemme mere eller har nogle flere friheder end hans tyske holdkammerat og den går ikke. Enten skal hierarkiet være helt lige i teamet, eller også skal man tøjle den stærkeste (i mine øjne Hamilton), for at få skabt et mere dynamisk team. Det er i mine øjne de eneste løsnings muligheder, så længe begge kørere er i teamet.

Pascal Wehrlein

Pascal Wehrlein
Copyright Manor Racing


Ja eller måske ville Manor Racing have været en mere passende overskrift til denne del, fordi det er hele teamet som skal have ros for deres flotte resultat i går. Fordi en ting er Pascal Wehrlein og den effekt han har haft på det lille team, men faktum er bare at en kører i sig selv ikke er nok til at hjælpe så lille et team til at rykke sig så meget. Manor har traditionelt været feltets ringeste hold, men i år er de på vej op af rangstigen, på en god dag har de vel overhalet Sauber og Renault på den rangliste.

Mange sammenligner Manor Racing med det gode gamle Minardi hold, men faktum er nu en gang den at selv Minardi hentede flere point end de små briter. Det ene point som Pascal Wehrlein fik i går var blot anden gang i det lille holds tid i Formel 1, at man hentede point. Det er nemlig ikke sket siden Jules Bianchi sluttede som nummer ni i Monaco tilbage i 2014. Det er altså mere end to år siden de hentede deres seneste og hidtil eneste point, men måske går der ikke længe før de kan hente nogle flere.

Pascal Wehrlein
Copyright Manor Racing


Fordi kombinationen Wehrlein og Manor virker til at være rigtig giftig når det køre for dem, hvilket det gjorde i Østrig. Den unge tysker, som i øvrigt er på kontrakt hos Mercedes, gjorde det nemlig godt hele weekenden. Han kunne vel med lidt god vilje være kommet i Q3, det lå han nemlig til længe. Wehrlein måtte dog "nøjes" med at starte som nummer 12, hvilket i sig selv er en stor præstation for en Manor-kører.

Der er da heller ingen tvivl om, at DTM-mesteren fra 2015 sagtens ville kunne klare sig hos et større team, der har bare ikke været plads til ham hos de største eller mellemstore teams, så derfor har man parkeret ham hos Manor. Der er dog ingen tvivl om, at Wehrlein har talentet til at være i Formel 1 og man kan da godt være lidt bange for, hvor meget han kan komme til at dominerer i fremtiden. Når man ser det han kan få ud af Manor-raceren, så tør jeg da ikke tænke på hvad han kan den dag han sidder i en Mercedes AMG F1-racer.

Max Verstappen

Max Verstappen
Copyright Red Bull Contentpool


Den unge hollænder er blevet nævnt så mange gange i forskellige dagen derpå klummer og det var nu heller ikke meningen at han skulle have været med i den her. Han er nemlig med i "hot or not" klummen som blev lagt op tidligere i dag. Siden den blev lagt op er det dog kommet frem, at den unge hollænder har vundet "Driver of the day" afstemningen også kommer man jo ikke uden om, at han skal være med i en dagen derpå klumme.

Den unge hollænder sluttede som nummer to i går, hvilket han bl.a. gjorde ved at køre rigtig langt på sit sidste sæt dæk. Det blev vist til omkring 44 omgange på dækkene, så det er en imponerende indsats. Det er i øvrigt tredje gang i denne sæson, at Verstappen bliver stemt ind som dagens kører. Han fik nemlig samme ære efter hans første sejr i Spanien, samt efter løbet i Canada, hvor han forsvarede sig helt vildt overfor bl.a. Nico Rosberg.

Moderne Formel 1-baner

Romain Grosjean
Copyright Haas F1


Moderne baner er naturligvis gode, fordi de formindsker risikoen for fatale ulykker. Intet er dog så godt at det ikke er skidt for noget, hvilket bestemt også er tilfældet med moderne racerbaner. De moderne baner har nemlig for store afkørselsarealer, så der ikke er nogen konsekvens ved at køre af banen. Det er et klar problem og et problem som man har gjort noget ved på Red Bull Ring, ved bl.a. at lave de høje gule curbs som er placeret bag de velkendte rød/hvide curbs.

Kombinationen af de rød/hvide curbs og gule curbs gjorde, at der faktisk var konsekvenser ved at køre uden for banen i weekenden. Det kunne nemlig koste et eller flere brækkede hjulophæng, hvis man ikke blev på banen. Det var dog ikke alle kørere som var tilfredse med den risiko, så flere forsøgte at få FIA til at fjerne dem i løbet af natten mellem lørdag og søndag, men det valgte FIA ikke at gøre. En af de kørere som ville have dem fjernet var Daniil Kvyat, russeren var nemlig en af dem som havde fået ødelagt sit hjulophæng.

Daniil Kvyat
Copyright Red Bull Media


Det sjove ved lige netop den situation var, at Daniil Kvyat var ude at rose banen i Baku fordi der var konsekvenser ved at køre af banen, men det er åbenbart ikke sjovt når det går udover en selv. Der var dog også kørere som synes det var okay med de curbs. En af dem var Daniel Ricciardo, han udtalte at han godt kunne lide at man kunne få sit løb ødelagt ved at køre uden for banen og den holdning deler undertegnet. Jeg synes det var fint med de curbs, men problemet kan løses på andre måder som måske var bedre.

Daniel Ricciardo
Copyright Red Bull Contentpool


Jeg har nemlig aldrig forstået meningen med at fjerne de store og dybe sandgrave rundt omkring på banerne. De "bæster" kan jo laves på en sådan måde at de stopper bilen omgående også løser de jo samtlige sikkerheds problemer, men samtidig sørger de for at man ikke kan fortsætte løbet. Det ville efter min mening være den bedste løsning, men nu sidder jeg desværre ikke i FIA, så sådan bliver det nok ikke. Det skal der nok også sidde nogen der ude som er glad for, fordi det er et emne som deler vandene.

Dog kan de fleste vel blive enige om, at det er træls når nogen drager fordel af at have kørt uden for banen. Derfor burde FIA i det mindste stramme op, så folk bliver straffet, hver gang og ikke kun en gang i mellem. Bilerne er jo efterhånden så teknologiske at man måske ville kunne putte noget ind i systemet, så FIA kunne give kørerne en "slow down" straf i samme øjeblik at forseelsen bliver begået. Den slags virker rigtig godt i den virtuelle verden, men det er selvfølgelig ikke sikkert det ville gå godt i den virkelige verden. Hvorom alting er, så er det et stort problem og det er et problem som SKAL løses.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Østrigs GP: Hot or not Englands GP: Dækvalg »