Af: Kim Kristensen (kk@bmf1.dk) d. 4/7 2016 klokken 11:07
I går blev det østrigske grand prix som bekendt kørt og det var et løb fyldt med gode præstationer. Der var dog også de præstationer, hvor man tænker "Ej nu stopper det altså," Så her har i hot or not klummen oven på gårsdagens strabadser i Østrig. Det skal som altid lige nævnes at dette er en klumme, så det er skribentens holdning som kommer til syne, men I er naturligvis velkommen til at give jeres bud ned i kommentarfeltet, det skal bare foregå i en ordentlig tone.
Hot top 3
1: Pascal Wehrlein.
I starten af sæsonen var han måske presset lidt af sin teamkammerat Rio Haryanto, men der har været momenter, hvor man har kunne set det store talent som den tyske DTM-mester besidder. I går og ja under hele weekenden i Østrig har han for alvor bevist, hvad han kan og det tegner lovende for han fremtid. Wehrlein hentede en tiendeplads i går, hvilket betyder point på kontoen. Det har en kører ikke gjort i en Manor-racer siden Jules Bianchi hentede point i Monaco tilbage i 2014, så når en Manor-kører henter point giver det automatisk en førsteplads på hot or not.
2: Curbs.
Ja den her er nok mere kontroversiel, men jeg mener det. Der har været rigtig meget kritik af Red Bull Rings curbs igennem hele weekenden, fordi nogen mener de er for hårde og at det ødelægger bilerne. Det kan man ikke argumenterer ret meget imod, fordi de curbs kostede et par hjulophæng det er der ingen tvivl om. Det er dog en positiv ting, fordi så kan kørerne bare lære at holde sig på banen. Som Daniel Ricciardo udtalte, så var det befriende, at der endelig var en konsekvens når man kørte af banen.
3: Max Verstappen.
Så var han på spil igen den unge hollænder og igen lavede han en præstation, som ville gøre de store mestre stolte. Det er ikke så meget hans flotte andenplads der er en super præstation, men det er det faktum, at han kørte rigtig lang tid på dækkene. Det med at kunne spare på dækkene og få dem til at holde længe er som regel noget der er forbeholdt de rutinerede kørere, men faktum er bare at den unge hollænder måske er den bedste i feltet til den opgave. Uden at være helt sikker på tallene, så kørte han omkring 44 omgange på et sæt dæk og det er imponerende.
Not top 3
1: Børnene fra Mercedes.
Lettere provokerende overskrift måske, men den rammer nu deres mentale tilstand på sidste omgang i går meget godt. Fordi de var lige gode om det i går. Ja jeg ved godt Nico Rosberg kører Lewis Hamilton af til sidst eller han lukker for meget af, men Lewis skal også lære at styrer sig og lade være med at have den der "Jeg SKAL" vinde hele tiden mentalitet. De er nødt til at tænke på teamet og ligger teamet nummer et og to på sidste omgang, så skal man ikke forsøge noget som helst. Er det ræs at forsøge at overhale, så er det også ræs at blokere med alt det man kan.
2: Force India.
Jeg ved ikke hvad der gik galt for det indiske team, så der er måske en god grund til det gik som det gik. Set udefra virker det dog ikke helt godt, at man starter som nummer to, hvilket godt nok var en overraskelse, men ikke formår at få noget med fra det østrigske grand prix. Nico Hülkenberg faldt jo tilbage fra starten og måtte have langt flere pit stop end de andre, jeg tror han nåede op på tre inden man så vælger at trække ham ud. Det giver bare ikke meget mening, at man ikke formåede at sætte ham på en ordentlig taktik, fordi det har man set dem gøre ved Sergio Perez mange gange.
3: Sebastian Vettel.
Det går ikke rigtig godt for tyskeren i denne sæson og det er svært at se om det er ham den er gal med, eller om det er Ferrari. I går var det en dæk eksplosion som kostede ham løbet, der kunne man sige at Ferrari lod ham blive for længe ude på det sæt dæk, men andre kørere kunne jo få dem til at holde længere, så måske kørte Vettel bare dækkene for hårdt. Grunden til det kunne være alt det uheld han har været ude for, uheld som helt sikkert har sat sig mentalt, så han ikke rigtig er sig selv mere. Det er forståeligt nok det går ham på med alt det uheld, men han skal ovenpå igen, ellers vinder han ikke VM.