Kampen om at starte forrest til søndagens (og sæsonens sidste) F1-løb, var en utrolig tæt kamp blandt tre af kørerne.
Men som altid kan der kun være en som starter forrest.
Lewis Hamilton imponerede feltet, da han sikrede sig pole-position nr. 83 i karrieren, og samtidig satte ny banerekord på Yas Marina Circuit, med tiden 1:34.794, hele 1,5 sek. hurtigere end den tidligere banerekord på 1:36.231 fra 2017.
Abu Dhabis Grand Prix 2018. Lewis Hamilton med startnummer 1 på raceren
Copyright Mercedes AMG
Teamkammerat Valtteri Bottas var ellers godt i gang med at slå Hamiltons tid i de første to sektorer, men to fejl i sektor 3’s sving 17 og 18, kostede dyrebar tid, og derfor starter Bottas lige bagved Hamilton, med en tid der var 0,162 sek. langsommere.
Ferrari-kører Sebastian Vettel var også godt på vej til at sætte ny banerekord, og var faktisk mere end 1/10 sek. foran Hamilton efter sektor 2, men fejl gjorde at Vettel tabte 4/10 sek. i sektor 3, og derfor måtte nøjes med en startplacering som nr. fire.
Abu Dhabis Grand Prix 2018. Sebastian Vettel
Copyright Ferrari
Kimi Ráikkónen på femtepladsen formåede aldrig at finde farten i sin (efter alt at dømme) sidste F1-kvalifikation for Ferrari, men kan glæde sig over at have kørt sig i Q3 hele 51 gange i træk.
Man havde lidt fornemmelsen af, at de to Red Bull-kørere, Daniel Ricciardo og Max Verstappen, kørte deres helt egen kvalifikationsduel om 5-6 pladsen, langt væk fra Mercedes og Ferrari.
Red Bull havde hhv. 0,607 sek. op til pole-position, og 0,603 sek. ned til Grosjean, som var ’best-of-the-rest’.
En meget glad Ricciardo
Copyright Red Bull
Grosjean var ’flyvende’ i dagens kvalifikation, og udtalte efter kvalifikationen, at hans første forsøg i Q3 var en af hans bedste omgange nogensinde, hvilket var en god måde at slutte en ellers meget ’svingende’ sæson af på.
Leclerc beviste endnu engang, hvorfor han skal trække i køredragten for den ’stejlende hingst’ i 2019.
Den unge Monegasker kørte sig sikkert i Q3, med en tid i Q2 der var hele 0,608 sek.(!) hurtigere end teamkammerat Marcus Ericsson, og kørte sig stabilt ind på ottendepladsen 0.303 sek. foran Mercedes-talentet Esteban Ocon på niendepladsen.
Hulkenberg sluttede top 10 af med en tid, som lige akkurat missede Esteban Ocons niendeplads med 2/1000 sek.
Hulkenberg er stærkt efterfulgt af teamkammerat Carlos Sainz jr. på 11-pladsen, som dermed kan drage fordel af at starte på den alternative dæk-strategi på ultrasoft-dækket.
Marcus Ericsson kørte sin Alfa Romeo Sauber-racer flot ind i Q2 og helt op til en startplacering som nr. 12. Hvis man tager afstanden op til Leclerc i Q2 i betragtning, og det faktum at kvalifikationsduellen nu står 4-17, så kan man godt forstå, at Ericsson glæder sig til at komme videre til IndyCar i 2019.
På plads nr. 13. finder vi danske Kevin Magnussen, som havde en dårlig dag på kontoret. Magnussen sneg sig med nød og næppe videre som nr. 15. fra Q1, da motoren i Pierre Gaslys Toro Rosso-racer valgte at sætte ud i allersidste sving, på franskmandens allersidste flyvende omgang.
Abu Dhabis Grand Prix 2018. Kevin Magnussen under de frie træninger
Copyright Haas F1
I Q2 gik det ikke meget bedre for Magnussen, som ikke kunne få varme i sine Hypersoft-dæk, og dermed ikke fik udnyttet Haas-racerens potentiale.
Samtidig formåede Magnussen at tabe årets kvalifikationsduel mod Grosjean med 10-11, til trods for et forspring på 9-3 før sommerpausen i Ungarn.
Perez på 14-pladsen fandt aldrig samme fart som teamkammeraten Ocon, og blev slået af ham med 0.627 sek. i Q2.
Fernando Alonso på 15-pladsen kører sit (formentligt) sidste F1-løb i karrieren, og slutter karrieren af med en imponerende ’sejr’ i kvalifikationsduellen på 21-0, mod teamkammerat Stoffel Vandoorne.
Abu Dhabis Grand Prix 2018. Farvel til Fernando Alonso som kører sit sidste løb i en særlig bemaling
Copyright McLaren
Brendon Hartley starter 16’er, lige foran teamkammerat Pierre Gasly, stærkt efterfulgt af næste års Formel E-kører Stoffel Vandoorne.
Williams-kører Sergey Sirotkin starter løbet som nr. 19, lige foran teamkammeraten Lance Stroll.