Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 19/8 2020 klokken 08:08
FIA har meldt ud, at de vil forbyde den såkaldte "party mode", senest i næste sæson men måske allerede i det kommende løb i Belgien.
En del af grunden til dette, er at man mener at denne indstilling af motoren, i bund og grund, er ulovlig, eller i det mindste ikke lever op til hensigten med reglementet.
"Party mode" anvendes primært under kvalifikationen, da man ikke her, er underlagt de samme restriktioner om brændstof forbrug, hvilket stiger markant når alt er skruet op og derfor gør denne indstilling ubrugelig under løbene.
Det der så har fået FIA ekstra meget op af stolen er, at der er ingen af holdene, der har brokket sig over, at man vil forbyde det.
Nærmest uanset hvad FIA kommer med af påbud eller præciseringer, har historisk set fået de hold der bliver ramt hårdest, til at brokke sig højlydt.
Denne gang er der larmende tavshed.
Det har fået FIA til at fatte mistanke om, at nærmest alle hold laver noget, som ikke er i overensstemmelse med reglementet, hvilket igen har fået dem til at bede motorproducenterne om, at udlevere CAD tegningerne over deres ERS systemer.
Altså alle skal undersøges, så der ikke er nogen der kan pege fingre af FIA, for at ville stoppe f.eks. Mercedes.
Det forlyder samtidig, at det netop var en alternativ tilgang til brugen af ERS, der var årsagen til, at Ferrari pludselig blev så stærke i sidste sæson og at det er manglen på denne alternative tilgang, der har gjort holdene med Ferrari motorer så svage, i forhold til de øvrige, i år.
Det kan betyde, at dette kan være med til at redde Ferraris sæson, og HAAS og Alfa Romeo for den sags skyld.
Vi har helt sikkert ikke hørt det sidste i denne sag.