Snart slut med farceagtige gridstraffe

Foruden motorlyden er gridstraffe sandsynligvis det element i Formel 1, som har mødt størst kritik fra fans. Men også FIA er træt af farcen og varsler derfor store ændringer.

Kinas Grand Prix 2017 - Løbsbilleder fra McLaren Honda. . Copyright McLaren

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 9/5 2018 klokken 16:05

Foruden lyden er gridstraffe sandsynligvis det element i Formel 1, som har mødt størst kritik fra fans. Men også FIA er træt af farcen og varsler derfor store ændringer.

Snart det er slut med at se et team blive tildelt en farceagtig gridstraf på dusinvis af startplaceringer, som burde sende dem om på den anden side af kloden, for, i sidste ende, blot ende med at starte sidst eller måske endda højere oppe i startrækken.

Eksempelvis blev der på Italiens Grand Prix på Monza i 2017 uddelt samlet 150 placeringsstraffe fordelt over 9 kørere. Hvormed kun to kørere forblev "straffri".

F1s Race Director, Charlie Whiting, er klar over problematikken, som også Formel 1s CEO Ross Brawn har kritiseret sønder og sammen. Derfor ønsker FIA at forenkle det nuværende system, så det kan tages i brug under det kommende regulativ for 2021.

Charlie Whiting under præsentationen af den nye F2-motor ved Italiens Grand Prix 2017.
Copyright BMF1


”Vi ville gerne af med alle gridstraffene, hvis vi kunne,” oplyser han til Motorsport.com. ”Det er, hvad vi arbejder os frem imod.”

Som det er nu, skal en gearkasse holde i seks løb, før den kan skiftes uden straf, og det mener Whiting fungerer fint, ikke mindst som et middel til at holde omkostningerne nede. Derfor arbejdes der nu med et forslag, hvor hvert team får et vist antal gearkasser, som de kan reparere på og derefter rotere imellem de enkelte løb. Systemet benyttes allerede nu med motorenhederne.

"Jeg tænker, at hvis vi ændrer på noget, så bliver det til en ’pool’ af gearkasser, på samme måde som vi har med motorerne,” siger han.

”Så du har kun tre gearkasser til rådighed om året. Gør med dem, hvad du vil, for det er det eneste du får.”

”Det er en af de ting, vi tænker på for 2021. Faktisk introducerer vi en ret omfattende pakke med en række ændringer," lyder de lovende ord fra Charlie Whiting.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Renault vil beholde Sainz Kubica får træningsdebut i Spanien »