Formel 1 er kendt som ingeniørernes legeplads. Det er et sted, hvor nye idéer bliver skabt, og små detaljer kan give mange placeringer frem i feltet.
Formel 1 er en dyr sport, og hold som Mercedes, Ferrari og Red Bull får gigantiske bonusser, udover de præmiepenge alle holdene får.
De massive budgetter betyder, at de tre topteams (oftest) knækker den aerodynamiske “design-kode” bedst, og derfor er de tre foran midterfeltet.
Mange af delene (motor, gearkasse, ophæng, rat osv.) kan købes lige fra topholdenes-hylder. Alle de aerodynamiske dele er alle holdene tvunget til at udvikle og producere selv.
Holdene har i hele sportens historie altid fået inspiration fra hinandens designs. Racing Point gik skridtet videre i 2020-sæsonen, da de skabte den “Pink-Mercedes”.
Nico Hülkenberg tilbage til Englands Grand Prix 2020 med nummer 27 på Racing Point raceren
Copyright BWT Racing Point
Navnet kommer fra det faktum, at Racing Point har direkte kopieret Mercedes’ 2019-bil, ved brug af scanninger, ‘reverse engineering’ af dele, og ved brug tusindvis af billeder som herefter er blevet analyseret via div. software.
Idéen bag dette er: Hvorfor opfinde den dybe tallerken, når den allerede er opfundet?
Det har skabt stor utilfredshed blandt de andre teams, da de ikke mener, at det er retfærdigt, at Racing Point kan høste frugterne af andres arbejde.
FIA er enige og derfor er det nu slut med at kopiere et andet teams racer, det skriver
Motorsport.com.
Det er stadivæk tilladt at få inspiration fra andre teams. Dog må det kun baseres på det alle andre også kan se. F.eks. observere racerne ude på banerne. Der må ikke længere deles dokumenter, eller laves ‘reverse engineering’ ud fra andres dele.
Helt specifikt er det nu slut med:
- Overfladescanning af andres racere.
- Fotografere andres biler og herefter bruge computersoftware til at konvertere billedet om til kurver, overflader osv. Der må heller ikke bruges CAD-geometri.
- Bruge stereofotogrammeti, 3D kameraer, og 3D stereoskopiske-teknikker.
- Teknikker der kan projicere punkter på bilens overflade, og derfor gøre det muligt at skabe delene selv, ud fra det projicerede.
Skulle det vise sig, at et af holdene alligevel er lidt for tæt på et andet holds design, så vil FIA undersøge sagen nærmere.
I de tilfælde er det op til “kopi-teamet” at bevise, at de selv er kommet frem til udviklingen af designet på “kopi-delen”.
Racing Point må dog gerne benytte sig af raceren næste år, da “kopi-designs” fra 2019 og første løb i 2020 er undtaget.