Singapore's GP; løbsresumé: Hamilton vinder

Der var tæt kamp lørdag om pole-position forud for søndagens Grand Prix i Singapores gader. Verstappen så længe ud til at skulle starte forrest, men blev i sidste sekund snydt af Sebastian Vettel. Frem til løbets start så vi tiltagende regn, som måske kunne gå hen og blive en faktor. Læs med her og se, hvordan løbet foldede sig ud.

Hamilton var flyvende til Kinas Grand Prix 2017 . Copyright Mercedes AMG

Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 17/9 2017 klokken 16:09

Kort før start blev det meddelt, at regnen var kraftig nok til, at løbet ville blive erklæret som et wet-race. Dette spillede ind på de forskellige teams startegi, som pludselig næsten gik hen og blev ubetydelige. Det første wet-race i Singapores løbshistorie.

De seks første startede på intermediate-dækkene, mens enkelte kørere også havde taget de blå regnvejrsdæk i brug.

Det blev en klassisk stående start, hvor det gik fuldstændig galt, som det nærmest aldrig var gået galt før. Raikkonen kom hurtigt op på siden af Verstappen, hvor de to kolliderede og ramte Vettel. Hamilton kom flyvende bagfra og op i front, mens sammenstødet nærmest startede en dominoeffekt, hvor først Raikkonen blev slået ud af kurs, Verstappen herefter rutschede videre lige ud i sving 1 og tog Alonso med sig i faldet. Han kom dog tilbage på banen igen. Helt fremme i feltet længere fremme på omgangen blev Vettel fanget i et spin, der sendte ham i væggen og baglæns trillende ud af løbet, mens Hamilton med garanti smilede under hjelmen. Et mareridt for Ferrari, der med et blink med øjet mistede begge deres kørere, omend det næsten måtte være mere smerteligt for Verstappen, der nu er udgået i over halvdelen af sæsonens løb.

Set med danske briller formåede Magnussen at holde sig ude af problemerne, hvilket blev belønnet med en øjeblikkelig position som nummer ni. Perez profiterede også af balladen og kørte sig otte pladser frem som nummer fire. Ricciardo lå derimod som nummer to bag Hamilton, og med Red Bulls fart henover weekenden kunne det forhåbentligt betyde, at Hamilton ikke fik lov at køre væk. Samtidig kunne Hamilton dog tage den lidt mere med ro, da Vettel allerede var ude af løbet og ikke kunne tage point med hjem til Italien.

På slutningen af omgang fire rykkede safetycaren ind igen, og det stod allerede klart, at løbet ikke ville vare alle 61 omgange.

Hamilton kom fornuftigt afsted og fik slået et lille hul til Ricciardo, mens Palmer og Bottas hurtigt var i kamp om positionerne. En anden interessant betragtning var, at Hülkenberg i al beskedenhed havde kørt sig op på en tredjeplads, hvilket nærmest ville være som et verdensmesterskab for Renault, hvis det skulle lykkes dem at sikre en podieplads denne eftermiddag.

Feltet begyndte stille og roligt at sætte sig, mens Alonso havde en noget besværlig eftermiddag efter sammenstødet på første omgang. Over radioen kunne man høre, at teamet ikke længere havde data på bilen, hvorfor spanieren måtte monitorere det hele selv og give løbende tilbagemeldinger til teamet. Han måtte efterfølgende udgå som den fjerde mand denne søndag.

Man begyndte efterhånden at kunne se konsekvensen hos de kørere, der havde besluttet at sætte regnvejrsdæk på deres racere. Og lige som Magnussen var blevet overhalet af Kvyat, blev russeren for overmodig og bremsede for sent, hvilket sendte ham direkte i barieren og safetycaren på banen. Dette sendte løbet lige tilbage i Kevins hænder, da hun nu var inde i pointene igen og samtidig kunne tage sig et gratis stop. Ricciardo udnyttede situationen og skiftede til nye intermediate-dæk, mens Hamilton valgte at blive ude. Interessant at se, om det kunne få betydning længere inde i løbet. Hamilton satte efterfølgende også spørgsmålstegn ved beslutningen.

Efter endnu en safetycar-periode kom Hamilton umiddelbart fint afsted, men havde en sulten Ricciardo bag sig med friskere dæk. Briten formåede dog stille og roligt at trække et forspring ud til australieren, mens der længere nede i feltet var tæt kamp om pointene. Magnussen kørte sig kløgtigt forbi Ocon, mens Grosjean også viste gode takter i en overhaling af Massa. Magnussen var hurtigt oppe i bagsmækken på Massa, og de to pressede hinanden helt til grænsen, mens Ocon også kom tilbage og blandede sig i kampen. Dermed kørte Kevin sig op som nummer 11 efter sit pit-stop og satte nu jagten ind på sin franske sidemand.

Ude i front var Hamilton i total kontrol. De tidligere friske dæk på Ricciardo havde ikke givet australieren nogen synderlig fordel, og det kunne være interessant at se, om Red Bull ville trække det aggressive kort og påmontere tørvejrsdæk på Ricciardos racer.

Det begyndte stille og roligt at tørre op rundt omkring på banen, og Magnussen var den første kører, der trak tørvejrsdæk-kortet, da han kom under pres fra Ocon samtidig med, at han tabte tid til Grosjean foran. Interessant udspil fra danskeren. I front understregede Hamilton sit talent og dykkede under to-minutter grænsen på intermediate dæk, der nærmest var ligeså gamle som undertegnede.
Den blev hurtigt udfordret af Magnussen, der begyndte at sætte markant hurtigere tider på det tørre dæk. Løbet åbnede sig langsomt op med flere kørere, der kørte ind og skiftede til tørvejrsdæk. Magnussen kunne profitere voldsomt af sit strategiske kald.

Kevin kørte sig nu op som nummer 10 i løbet, samtidig med at Ricciardo gik i pit, mens Hamilton blev ude og vred det sidste liv ud af de grønne dæk inden, at han også dykkede ind og fik nyt gummi på. Beskyttelsen var vel efterhånden også noget usikker. Samtidig var Palmer for første og sidste gang oppe som nummer to inden, at han kørte ind og skiftede dæk.

Et stykke længere inde i løbet begyndte Magnussen at komme under pres fra Grosjean og Ocon, mens Perez og Sainz havde en intens duel på hhv. ultrasoft og supersoft dækket. Hamilton begyndte at få varme i dækkende og stagnerede sit forspring på omtrent 10 sekunder, selvom at Ricciardo faktisk en overgang var hurtigste mand på banen. Grosjean og Ocon kom efterfølgende forbi.

På omgang 38 stod Ericsson pludselig med snuden den forkerte vej i sektor 2 under broen, hvilket fremkaldte endnu en safetycar, som nulstillede hele løbet. En interessant udvikling, der åbnede op for nye gratis pit-stops frem mod enden. Interessant for både Hamilton og Ricciardo - ikke svært at gætte hvem, der umiddelbart var mest glad for episoden.

Hülkenberg, der inden ulykken lå fornuftigt i feltet var pludselig i pit med slanger og det hele monteret, mens der blev pumpet en form for væske i raceren, mens tyskeren nu måtte finde sig selv på tiendepladsen, mens Kevin umiddelbart igen kom lidt ind i varmen.

Ved genstarten kom Hamilton optimalt afsted, mens Bottas allerede var godt oppe på Ricciardo. Længere nede i feltet var der tæt kamp overalt. Magnussen blev overhalet af Massa og dumpede ned som nummer 13, mens Hamilton stille og roligt cruisede fra land.

Det begyndte dog at spidse lidt til i toppen, da Hamilton pludselig tabte markant meget tid til Ricciardo. Afstanden fra over fire sekunder var pludselig skrumpet til omkring 1,7/8 sekunder. Det var dog Mercedes, der bad Hamilton om at klemme feltet sammen, men briten var hurtigt på radioen og satte sig igennem og dikterede farten. Med tretten minutter tilbage var det slut for Hülkenberg, der højst sandsynligt fik en følgeskade af det indgreb, der blev foretaget på bilen tidligere.
Den næste, som aftenmørket fik kontrol over var Magnussen, der fik at vide, at hans MGU-K enhed var stået af, og at han skulle bringe bilen hjem.

Det yderst intense løb betød, at Hamilton kunne køre afslappet i mål, velvidende at han nu ville udbygge sin VM føring betragteligt. Ærgerligt for begge Ferrari-racere og Verstappen, men tilskuermæssigt et løb af høj værdi, hvilket understreger Singapores berettigelse på F1-kalenderen.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Singapores GP: Løbet LIVE Ingen straf til Vettel, Verstappen og Räikkönen »