Af: Kim Kristensen (kk@bmf1.dk) d. 7/7 2016 klokken 16:07
Mercedes har virket som et meget kaotisk team de sidste fire, fem dage. Det hele startede med sammenstødet mellem Nico Rosberg og Lewis Hamilton under det østrigske grand prix, men siden da har Toto Wolff og Niki Lauda også været på banen og sige en masse ting. Det har ført til at det tysk-engelske team har holdt et møde på fabrikken i Brackley her til formiddag og nedenfor kan I læse den pressemeddelelse sølvpilene har sendt ud omkring dette møde.
"Her til morgen har vi holdt nogle positive møder på vores fabrik i Brackley. Med til møderne var Toto Wolff, Paddy Lowe, Nico Rosberg og Lewis Hamilton. På de møder blev kørerne informeret om, at de fortsat vil have tilladelse til at køre ræs mod hinanden.
I vores øjne er det en del af Formel 1-sporten at man lader to holdkammerater køre mod hinanden og vi tror fans af sporten har den samme holdning. Dog er der visse forpligtelser ved den frihed kørerne har, hvilket vil sige at de skal respektere teamet. Der har været tre situationer over de sidste fem løb, hvor deres duel har kostet os omkring 50 point til konstruktørmesterskabet. Derfor har vi aftalt at der ikke må være noget kontakt mellem de to biler under løbene.
Med disse aftaler tror vi på, at vores kørere selv kan styre det. Vi har dog også gjort dem opmærksom på, at der kan komme teamordre, hvis det er til gavn for teamet. Her tænker vi på situationer som den i Monaco, hvor Nico fik besked på at lukke Lewis forbi, da han var den hurtigste. Overholder kørerne ikke disse beskeder kan det føre til at vi indføre teamordre, men det bliver kun hvis intet andet virker.
Udover det vil vi gerne sige, at vi mener at Nico og Lewis er det bedste makkerpar i Formel 1. Det er et makkerpar der har kørt sammen siden 2013 og det har givet os 43 sejre, 40 podier samt to individuelle og to konstruktørtitler. Den statistik taler vist for sig selv,"
Sådan lyder ordene fra Mercedes og det lyder umiddelbart fornuftigt. Spørgsmålet er bare hvor længe det holder, fordi det virker til der blot er tale om at kørerne har fået genopfrisket allerede eksisterende aftaler og de aftaler har tydeligvis ikke hjulpet tidligere. Det kan dog godt være det virker denne gang, det må man næsten gå ud fra ind til noget er bevist.