Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 30/4 2017 klokken 13:04
Så er det tid til at se Formel 1 igen.
Vi dækker som altid, løbet LIVE og prøver at komme med opdateringer, som du ikke hører fra Viasat holdet, Jens Hansen og Tom Kristensen.
Sebastain Vettel starter i pole, hvor han deler foreste startrække med den anden Ferrari, med Kimi Räikkönen.
Bottas starter som nummer tre, mens Hamilton er helt nede som nummer 4.
Kevin Magnussen starter som nummer 13, efter at have kvalificeret sig som nummer 14, hvorefter Sainz fik en straf og rykkede tre pladser tilbage.
Alonso lader til at have problemer allerede inden starten.
Han er kommet ud på opvarmningsomgangen, men der er problemer, så han bliver nød til at lave et re-set af bilen. Skidt for den hårdt prøvede spanier.
Alonso parkerer McLarern raceren på vej ind mod pitten og er således første mand ude af løbet.
Det udløser en ekstra opvarmningsomgang.
Med en McLaren racer ude allerede og den anden på sidste startrække, er det absolut ikke nogen optimal start for McLaren, der må være godt trætte af Honda.
Bilerne har overstået den anden opvarmningsomgang, mens Alonso træder ind i pitten.
Der lines op til start og de røde lamper tændes.
Kan Ferrari holde starten?
Lamperne slukkes og Bottas skyder frem og tager starten.
Hamilton presser Räikkönen.
Safty Car ude. Grosjean og Palmer koliderer. Grosjean bliver lukket af og kan ikke rigtigt gøre noget, dan han rammer kantstenen på indersiden og bliver slynget ind i Palmer.
Kevin er oppe som nummer 11 mens vi kan konstatere, at Stroll has chrased, men kommer videre.
Løbet er genoptaget og Bottas trækker straks fra.
Vetel ligger også afstand til Räikkönen, som Hamilton holder godt fast i.
Hamilton taber tid til Räikkönen, mens Bottas trækker fra i front.
Ricciardo har problemer med Red Bull bremserens bremser og kravler tilbage til pitten.
Det er nok slut for australieren.
Det betyder at Kevin Magnussen nu er oppe som nummer 10 og dermed i pointene.
Ricciardo er ude af løbet. Samtidig meldes det ud, at Grosjean Palmer uheldet vil blive undersøgt nærmere efter løbet.
Hamilton taber tid og melder tilbage, at han syntes han mangler Power.
Carlos Seinz presser Kevin Magnussen i kampen om 10. pladsen. Samtidig sætter Bottas hurtigste omgang.
Straf til Kevin for at bruge mere end banen under starten af løbet. 5 sekunders straf.
Hamilton melder ind igen, at han føler at der er noget galt med bilen, hvilket bliver bekræftet, da han får besked på at sikre at han køler bilen maksimalt på langsiderne.
omgang 10/52 Valteri Bottas har godt fast i dette løb. Hurtigste omgang og mere end 3 sekunder ned til Vettel.
Vettel vil finde ud af hvor han taber til Bottas, hvilket han får besked på er i sektor 1.
Hamilton er næsten 10 sekunder efter Bottas, nede på 4. pladsen.
Kevin Magnusen brokker sig i radion over sin 5 sekunders straf. Samtidig får han besked på, at han bare skal kører til og sørge for at få det bedste ud af det han har.
Kevin taber tid til Hülkenberg på 9. pladsen, men holder mere end et sekund ned til Sainz.
Hamilton taber yderligere tid, samtidig med at Vettel begynder at nærme sig Bottas tider.
Kimi Räikkönen følger nu Vettel og noget tyder på, at det er nu at balancen skifter over til Ferraris fordel.
Bottas trykker til og trækker fra i front. Han gør alt for at sikre sig sin første Formel 1 sejer.
Omgang 17/52 Vettel sætter hurtigste omgang.
Omgang 18/52 Bottas med ny hurtigste omgang.
Mens de to i front, ser det ud til at Kimi Räikkönen er løbet lidt ind i problemer og taber tid til Hamilton, der trykker på.
Det skulle Hamilton så ikke have gjort, da han kort efter melder ind, at han igen har problemer med temperaturen.
Ham bliver dog ved og henter ind på Räikkönen.
Omgang 20/52 Bottas trækker fortsat fra i front, mens Hamilton ser ud til at have det bedre så han kommer tættere på Räikkönen.
Kimi Räikkönen svarer igen og øger til Hamilton.
Verstappen melder ind, at han har dækproblemer.
Wehrlein kører i pit for sit andet stop.
Massa pitter og kommer hurtigt ud igen.
Kevin Magnussen pitter og tager samtidig sin 5 sekunders straf.
Kvyat kommer forbi Kevin, men kun lige.
Nu er der dømt race mellem de to, der lige nu ligger 13 og 14.
Lige bag Magnussen kommer Bottas nu, han har dog ikke været inde endnu.
Omgang 24/52 Hurtigste omgang til Vettel, der nu er under 5 sekunder efter Bottas, efter han har barberet et halvt sekund af forskellen, på en enkelt omgang.
Omgangen efter, tager Vettel yderligere næsten 8 tiendedele sekund af Bottas forspring.
Kevin taber tid til Kvyat, mens Bottas taber tid til Vettel.
Vettel er nu under tre sekunder efter Bottas.
Tyskeren er klart hurtigere gennem trafik end Bottas.
Kevin Magnussen lukker hullet op til Kvyat, samtidig med at Bottas pitter.
Vettel overtager føreringen mens Bottas kommer ud som nummer 4.
Kimi Räikkönen melder ind, at han syntes at hans bagdæk er ved at være færdige, så han er ved at være klar til at komme i pit.
Räikkönen pitter på omgang 30.
Omgang 30/52 Vettel fører løbet med næsten 12 sekunder ned til Hamilton. Bottas ligger nummer 3, yderligere små 8 sekunder nede.
Hamilton pitter, mens Vettel tager en omgang mere.
Han kommer ud som nummer 4 igen. Han har tabt tid til Räikkönen, der nu har over 9 sekunder ned til Hamilton.
Vettel bliver ude og han er nu næsten 20 sekunder foran Bottas, der ligger nummer to.
Omgang 32/52 Räikkönen sætter ny hurtigste omgang og øger kraftigt afstanden ned til Hamilton, der ikke kan forstå hvorfor der pludselig er så stor afstand.
Kimi kan ikke lige forstå, hvorfor Bottas er så langt foran ham, hvilket holdet siger at sådan var det fra start, hvilket han han så melder tilbage om, at han lige havde glemt!
Med dæk der er 34 omgange gammel, øger Vettel afstanden til Bottas. Så han tager lige en omgang mere.
Ferrari kalder ham i pit.
Omgang 35/52 Vettel pitter. han kommer ud som nummer to. Der er 4,5 sekund op til Bottas, som følge af et stop fra Ferrari, der ikke klapper helt.
Nu skal der køreres race.
Kevin Magnussen bliver konstant overhalet af de førende, hvilket betyder at han ikke performer som det er nu.
Men Vettel laver konstant grønne tider og lukker hullet op til Bottas. Der er dog fortsat langt op til den førerende.
Bottas bliver presset så meget, at han laver en seriøs flatspot.
Afstanden er nede på 2,5 sekunder, mellem Bottas og Vettel.
Vettel øger hastigheden og tager yderligere tid fra Bottas. Der er nu kun lige over to sekunder mellem de to.
Omgang 41/52 Vettel er nu under to sekunder efter Bottas.
Det kan tyde på, at Bottas vil få det mere end svært at sikre sig sin første sejer.
Vettel er utilfreds med Lance Stroll, der koster ham tid, da han bliver sat tilbage med en omgang.
Men Vettel nærmer sig nu DRS tiden. Der er kun 1,5 sekund mellem de to.
Kevin Magnussen ligger nummer 13, som han startede. En placering der uden de 5 sekunder i straf, kunne være en del bedre.
Bottas skal til at overhale Sainz med en omgang. Kan det koste Bottas tid?
Det gik super godt for Bottas at komme forbi, nu er det Vettels tur.
Vettel midster mere tid på overhalingen af Sainz, så han er nu 2 sekunder efter igen.
Omgang 47/52 Nu øger Vettel presset på Bottas. Afstanden er nede på 1,4 sekund, så der er snart DRS til Vettel.
Der er total tryk på. Det her er race når det er bedst.
Omgang 49/52 Hurtigste omgang til Vettel. Der bliver virkelig trykket på.
Vettel er under et sekund efter Bottas. Og så lige over igen. 1,1 sekund mellem de to.
Vettel har nu fået DRS.
2 omgange til mål.
Vettel er oppe bag Bottas.
Der er ikke plads til den mindste fejl.
Massa gerere Vettel.
De er ude på sidste omgang.
Det ser ud til at Bottas lykkes med at holde hjem.
Vinder bliver Valteri Bottas. Han kommer ind over stregen, kun lige foran Vettel.
Magnussen slutter som nummer 13.
Andenpladsen til Vettel betyder, at han trækker fra i kampen om verdensmesterskabet, nu hvor Hamilton kun blev nummer 4.
Hamilton lykkeønsker Bottas, det samme gør Vettel.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)